Din 26.08.2024
La bază: Legea Nr. 214 din 31-07-2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală și vamală)
N/o | De pînă la modificare | Conform modificărilor | În vigoare |
1 | c2) cadourile în natură, inclusiv vouchere, primite de către salariați, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia zilelor de sărbătoare nelucrătoare conform Codului muncii și a zilelor de naștere ale salariaților, al căror cuantum nu depășește valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat; | „c2) cadourile în natură, inclusiv voucherele oferite salariaților, al căror cuantum anual în raport cu un salariat nu depășește cumulativ valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat;” Exemplu: - Salariu mediu lunar pe economie (prognozat): 13 700 lei. - 10% din salariul mediu lunar: 1 370 lei. Situație ipotetică: - Cadou de Crăciun: Angajatorul oferă fiecărui salariat un voucher cadou în valoare de 500 lei. - Cadou de Paște: Angajatorul oferă fiecărui salariat un pachet cadou (în natură) în valoare de 500 lei. - Bonus de ziua de naștere: Angajatorul oferă fiecărui salariat un voucher în valoare de 370 lei. Total cadouri pe an: 500 lei (Crăciun) + 500 lei (Paște) + 370 lei (ziua de naștere) = 1 370 lei. În acest exemplu, suma totală a cadourilor oferite salariatului într-un an este de 1 370 lei, adică exact 10% din salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru acel an. Aceste cadouri vor fi scutite de impozit pe venit conform legislației, deoarece nu depășesc limita legală. | [Art. 20 lit. c2) în redacția LP214 din 31.07.24, MO355-357/15.08.24 art. 545; în vigoare 01.01.25] |
2 | d6) plăţile suportate de angajator conform art. 24 alin. (19), (191), (193), (194), (20) și (26); | „d6) plățile menționate la art. 24 alin. (19), (193), (194), (20), (24) și (26) care nu depășesc plafonul stabilit de Guvern sau de prezentul cod;” Unele concretizări: - transportul, hrana şi studiile profesionale ale angajatului; (art. 24 alin. (19) din CF); - tichete de masă (art. 24 alin. (191) din CF); - cadouri în natură, vouchere, perfectionarea salariaților, abonamente sportive, contractarea serviciilor medicale (art. 24 alin. (193) din CF); - prime de asigurare facultativă de asistență medicală (art. 24 alin. (20) din CF); - serviciile alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta de până la 3 ani (art. 24 alin. (26) din CF). | [Art. 20 lit. d6) în redacția LP214 din 31.07.24, MO355-357/15.08.24 art. 545; în vigoare 01.01.25] |
3 | y) veniturile obţinute de persoanele fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), de la predarea ambalajului returnabil, a reziduurilor şi deşeurilor de hârtie, carton, cauciuc, plastic, sticlă (cioburi de sticlă) și de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale care conțin metale sau aliaje ale acestora, precum şi a acumulatoarelor electrice uzate; | „y) veniturile obținute de persoanele fizice, cu excepția întreprinzătorilor individuali și a gospodăriilor țărănești (de fermier), de la predarea ambalajului returnabil, a reziduurilor și a deșeurilor de hârtie, carton, cauciuc, plastic, sticlă (cioburi de sticlă), a acumulatoarelor electrice uzate, predate separat sau ca părți componente dintr-un deșeu de echipament electric sau electronic;” Exemplu: Să presupunem că o persoană fizică, pe parcursul unui an, colectează și predă la un centru de reciclare: - 100 kg de hârtie și carton; - 50 kg de plastic; - 20 kg de sticlă; - 10 acumulatoare electrice uzate. Aceasta primește o sumă totală de 1 000 lei pentru aceste materiale reciclate. În acest caz, suma de 1 000 lei obținută din predarea acestor deșeuri și ambalaje returnabile nu va fi supusă impozitului pe venit, deoarece se încadrează în categoria veniturilor neimpozabile prevăzute de legislație. Acest regim fiscal favorizează activitățile de reciclare și protecția mediului, încurajând persoanele fizice să contribuie la colectarea și predarea materialelor reciclabile fără a fi supuse impozitului pe venitul obținut din această activitate. | [Art. 20 lit. y) în redacția LP214 din 31.07.24, MO355-357/15.08.24 art. 545; în vigoare 15.08.24] |
4 | y3) veniturile obţinute de persoanele fizice rezidente (cetăţeni ai Republicii Moldova şi apatrizi) de la înstrăinarea locuinţei de bază; | y3) veniturile obţinute de persoanele fizice rezidente (cetăţeni ai Republicii Moldova şi apatrizi) de la înstrăinarea locuinţei de bază și de la înstrăinarea unui autoturism care a fost în proprietatea contribuabilului cel puțin 3 ani până la data înstrăinării, cu excepția autovehiculelor de colecție de interes istoric sau etnografic; Exemplu: 1. Vânzarea locuinței de bază: O persoană deține un apartament care este locuința sa principală timp de 5 ani. Decide să vândă acest apartament pentru suma de 700 000 lei. Rezultat: Venitul obținut din această vânzare (700 000 lei) nu va fi impozitat, deoarece apartamentul reprezintă locuința de bază a persoanei. 2. Vânzarea unui autoturism: O persoană deține un autoturism timp de 4 ani și decide să-l vândă pentru suma de 150 000 lei. Rezultat: Venitul obținut din această vânzare (150.000 lei) nu va fi impozitat, deoarece autoturismul a fost în proprietatea persoanei pentru o perioadă mai mare de 3 ani. Aceste prevederi legislative încurajează proprietarii să dețină și să utilizeze bunurile pe termen lung și oferă un avantaj fiscal celor care înstrăinează locuința de bază sau un autoturism deținut pentru o perioadă extinsă de timp. | [Art. 20 lit. y3) modificată prin LP214 din 31.07.24, MO355-357/15.08.24 art. 545; în vigoare 01.01.25] |
5 | - | „z20) veniturile persoanelor fizice rezidente obținute sub formă de creștere de capital sau dobânzi aferente valorilor mobiliare de stat și/sau aferente obligațiunilor emise de autoritățile administrației publice locale; https://accafe.co/postari/articole/investitii-sigure-si-accesibile-pentru-toti | [Art. 20 lit. z20) introdusă prin LP214 din 31.07.24, MO355-357/15.08.24 art. 545; în vigoare 15.08.24] |
6 | - | z21) veniturile obținute din vânzarea energiei electrice de către persoanele fizice rezidente care produc energie regenerabilă și cărora li se aplică mecanismul de contorizare netă/facturare netă conform Legii nr. 10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile; Exemplu: Să zicem că ai instalat panouri solare pe acoperișul casei tale și produci energie electrică regenerabilă. Conform mecanismului de contorizare netă (sistem prin care se măsoară cantitatea de energie electrică produsă și consumată de o unitate de consum, în special în cazul sistemelor de producție de energie regenerabilă, cum ar fi panourile solar), surplusul de energie pe care nu îl consumi tu, ci îl vânzi către rețea, este contabilizat și facturat de către furnizorul de energie. Dacă în luna iulie ai produs un surplus de 200 kWh de energie pe care ai vândut-o la rețea, iar valoarea totală a acestui surplus este de 600 de lei (în funcție de tarifele aplicabile), această sumă de 600 de lei nu este impozabilă. Prin urmare, nu trebuie să plătești impozit pe venitul obținut din această vânzare. | [Art. 20 lit. z21) introdusă prin LP214 din 31.07.24, MO355-357/15.08.24 art. 545; în vigoare 15.08.24] |
7 | - | z22) drepturile acordate în cadrul stock option plan, în momentul acordării, în conformitate cu condițiile stabilite de Guvern; În Republica Moldova, conform legislației fiscale, drepturile acordate în cadrul stock option plan (planuri de opțiuni pe acțiuni) nu sunt considerate venituri impozabile în momentul acordării, ci doar atunci când sunt exercitate sau vândute. Exemplu: Să presupunem că ești angajat într-o companie din Republica Moldova care oferă un stock option plan. Compania îți acordă opțiuni pentru a cumpăra 1 000 de acțiuni la un preț preferențial de 10 lei per acțiune. În acest moment, valoarea acțiunilor tale (când le primești) nu este considerată venit impozabil. Dacă prețul de piață al acțiunilor este de 15 lei pe acțiune, iar tu alegi să exerciți opțiunile și să achiziționezi acțiunile la prețul preferențial de 10 lei, diferența de 5 lei per acțiune (adică 1 000 x 5 lei = 5 000 lei) este considerată venit impozabil și va fi supusă impozitării în momentul în care le vinzi. În acest caz, impozitul se va aplica la momentul vânzării acțiunilor, nu la momentul acordării acestora. | [Art.20 lit. z22) introdusă prin LP214 din 31.07.24, MO355-357/15.08.24 art. 545; în vigoare 01.01.25] |
8 | - | z23) venitul obținut de către operatorul de sistem și/sau unitatea termoenergetică în urma primirii cu titlu gratuit: – a liniilor și a stațiilor electrice, conform Legii nr.107/2016 cu privire la energia electrică; – a instalațiilor de gaze naturale, conform Legii nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale; – a rețelelor termice și/sau a instalațiilor termoenergetice, conform Legii nr. 92/2014 cu privire la energia termică și promovarea cogenerării.” | [Art. 20 lit. z23) introdusă prin LP214 din 31.07.24, MO355-357/15.08.24 art. 545; în vigoare 15.08.24] |