Din: 28.05.2023
Din 1 iulie 2023 activitatea în bază de patentă urmează a fi înlocuită cu un regim fiscal simplificat – activitatea independentă. Astfel, toți cei care fac comerț cu amănuntul în piețe sau unități comerciale au obligativitatea de a trece la acest regim fiscal.
Începând cu anul 2017, în baza modificărilor și completărilor Codului fiscal, a fost stabilit un nou regim fiscal simplificat privind impozitul pe venit al persoanelor fizice care desfășoară activitate în domeniul comerțului cu amănuntul (cu excepția mărfurilor supuse accizelor) fără a constitui o formă organizatorico-juridică a activității de antreprenoriat.
Regimul fiscal
Noțiuni:
Activităţi independente – activităţi de comerţ desfăşurate de către o persoană fizică rezidentă doar în mod individual, fără a constitui o formă organizatorico-juridică, în urma desfăşurării cărora se obţine venit. (art. 5 pct. 36/1 din CF)
Echipamente de casă și de control sînt mașinile de casă și de control cu memorie fiscală, alte sisteme informatice, cu sau fără dispozitive electronice (de tip terminal de plată, terminal cash-in, aparat de schimb valutar, precum și altele ce dispun de un program de aplicație dedicat și identificabil), cu funcții de mașini de casă și de control destinate pentru înregistrarea operațiunilor de casă (în numerar și/sau prin alt instrument de plată), păstrarea, imprimarea, criptarea și transmiterea la serverul Serviciului Fiscal de Stat a informației financiare gestionate, care asigură protecția algoritmilor de lucru și a datelor înregistrate de modificarea nesancționată. (pct. 2 din anexa 1 la HG 141/2019)
Rezident:
a) orice persoană fizică care corespunde uneia din cerinţele de mai jos:
i) are domiciliu permanent în Republica Moldova, inclusiv:
- se află la tratament sau la odihnă, sau la învăţătură, sau în deplasare peste hotare;
- este persoană cu funcţii de răspundere a Republicii Moldova, aflată în exerciţiul funcţiunii peste hotare;
ii) se află în Republica Moldova cel puţin 183 de zile pe parcursul anului fiscal;
b) orice persoană juridică sau formă organizatorică cu statut de persoană fizică a cărei activitate este organizată sau gestionată în Republica Moldova ori al cărei loc de bază de desfăşurare a activităţii este Republica Moldova. (art. 5 pct. 5 din CF)
Contribuabil, subiect al impunerii – persoană care, conform legislaţiei fiscale, este obligată să calculeze şi/sau să achite la buget orice impozite şi taxe, penalităţile şi amenzile respective; persoană care, conform legislaţiei fiscale, este obligată să reţină sau să perceapă de la altă persoană şi să achite la buget plăţile indicate. (art. 5 pct. 2 din CF)
Prin contabilitate de casă se înţelege metoda conform căreia:
a) venitul este raportat la anul fiscal în care acesta este obţinut în mijloace băneşti sau sub altă formă;
b) deducerea se permite în anul fiscal pe parcursul căruia au fost suportate cheltuielile, cu excepţia cazurilor cînd aceste cheltuieli trebuie raportate la un alt an fiscal, în scopul reflectării corecte a venitului. (art. 44 alin. (2) din CF)
Persoană fizică:
a) cetăţean al Republicii Moldova, cetăţean străin, apatrid;
b) forma organizatorică cu statut de persoană fizică, potrivit legislaţiei, inclusiv întreprinzătorul individual, gospodăria ţărănească (de fermier), dacă prezentul cod nu prevede altfel. (art. 5 pct. 3 din CF)
Prin perioadă fiscală privind impozitul pe venit se înţelege anul calendaristic la încheierea căruia se determină venitul impozabil şi se calculează suma impozitului care trebuie achitată. (art. 12/1 alin. (1) din CF)
Activitate de comerţ – activitate a comerciantului în baza unei sau mai multor forme de comerț, exercitate separat sau combinat, participând la circuitul comercial, prin intermediul unităților comerciale, inclusiv prin prestarea serviciilor comerciale complementare; (art. 3 din legea 231/2010)
Regimul fiscal pentru persoanele fizice care desfășoară activitate independentă
Regimul fiscal pentru persoanele fizice care desfășoară activitate independentă (Capitolul 10/2 titlul II din Codul fiscal) de pîna la 01.07.2023 | Modificările care vizează regimul fiscal pentru persoanele fizice care desfășoară activitate independentă (Capitolul 10/2 titlul II din Codul fiscal) în vigoare începând cu data de 01 iulie 2023 |
Prezentul regim fiscal se aplică numai activităţilor independente desfăşurate în domeniul comerţului cu amănuntul (cu excepţia mărfurilor supuse accizelor). (art. 69/6 din CF) |
|
Subiecţi ai impunerii sînt persoanele fizice rezidente care, fără a constitui o formă organizatorico-juridică pentru desfăşurarea activităţii, obţin venituri din activităţile independente menţionate la art. 69/6, cu excepţia activităţilor menţionate la art. 88, 90 şi 90/1, în sumă ce nu depăşeşte 600 000 lei într-o perioadă fiscală (An). (art. 69/7 alin. (1) din CF)
| Se majorează plafonul veniturilor din activitatea independentă de la 600 mii lei la 1,2 mil. lei. |
Dreptul la aplicarea regimului fiscal reglementat prin prezentul capitol se realizează prin cererea depusă de către contribuabil la subdiviziunea SFS. (art. 69/7 alin. (2) din CF)
| Pentru a înregistra activitatea independentă, comercianții trebuie să depună o cerere la subdiviziunea SFS în a cărui rază teritorială de deservire își are adresa de domiciliu. Tot atunci vor putea să-și înregistreze noul ECC procurat în prealabil, care va fi compensat ulterior de către stat, prin intermediul ODA. Pentru înregistrare vor fi prezentate: - buletinul de identitate; - documente care confirmă statutul de persoană asigurată în sistemul public de asigurări sociale; - documente care confirmă statutul în sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală (pensionarii beneficiază de facilități, fiind scutiți de plată pentru polița de asigurare). |
Contribuabilul care a încetat activitatea este obligat, în termen de 5 zile de la adoptarea unei astfel de decizii, să prezinte o informaţie la subdiviziunea SFS, cu anexarea obligatorie a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit din activităţi independente. (art. 69/7 alin. (3) din CF) |
|
Contribuabilii aplică contabilitatea de casă în conformitate cu art. 44 alin. (2). (art. 69/8 alin. (1) din CF) | Evidența procurărilor de la persoane fizice se efectuează în registru, conform modelului stabilit de Serviciul Fiscal de Stat. |
În scopuri fiscale, contribuabilii sînt obligaţi să ţină evidenţa vînzărilor şi procurărilor conform modului stabilit de MF şi să utilizeze MCC la efectuarea decontărilor în numerar. (art. 69/8 alin. (2) din CF)
| Se exclude obligația de ținere a evidenţei vînzărilor conform modului stabilit de Ministerul Finanţelor. Procurările efectuate de la persoanele fizice trebuie să fie înscrise în Borderoul de achiziţie eliberat de SFS și să asigure păstrarea acestuia în termen de 1 an din momentul procurării bunurilor. Echipamentul de casă și de control utilizat trebuie să fie conectat la Sistemul informațional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor”. |
Obiect al impunerii este venitul din activităţi independente obţinut în perioada fiscală de declarare. (art. 69/10 alin. (1) din CF) |
|
Valoarea de returnare/ restituire a mărfii sau valoarea discontului (reducerii) urmează să micşoreze mărimea obiectului impunerii în perioada fiscală în care a avut loc returnarea/restituirea mărfii ori s-a acordat discontul (reducerea). (art. 69/10 alin. (2) din CF) |
|
Cota impozitului pe venit constituie 1% din obiectul impunerii, dar nu mai puţin de 3 000 de lei. (art. 69/11 alin. (1) din CF) |
|
În prima perioadă fiscală, contribuabilul este în drept să diminueze suma impozitului pe venit datorat cu suma cheltuielilor suportate pentru procurarea (achiziţionarea) ECC utilizat în activitate. (art. 69/11 alin. (2) din CF) |
|
Pentru contribuabilii care încetează activitatea pe parcursul perioadei fiscale, cota impozitului pe venit constituie 1% din obiectul impunerii, dar nu mai puţin de 250 de lei pentru fiecare lună în care a desfăşurat activitate. (art. 69/11 alin. (3) din CF) |
|
Calcularea impozitului pe venit se efectuează prin aplicarea cotei impozitului asupra venitului din activităţi independente, care nu poate constitui mai puţin de 3 000 de lei anual. (art. 69/12 alin. (1) din CF) |
|
Calcularea impozitului se efectuează anual. Achitarea impozitului la buget se efectuează în rate, trimestrial, pînă la data de 25 a lunii următoare trimestrului corespunzător. (art. 69/12 alin. (2) din CF) | Calcularea impozitului pe venit se va efectua de către SFS prin înmânarea avizului de plată pentru aceste persoane. În trimestrele I–III se achită 1% din vânzările trimestriale pentru fiecare trimestru, dar nu mai puțin de 750 de lei. În trimestrul IV se recalculează suma impozitului pe venit aferent perioadei fiscale, cu stabilirea diferenței aferente impozitului pe venit corespunzător vânzărilor efectuate pe parcursul anului fiscal și suma impozitului pe venit calculată pentru trimestrele I–III. |
Pentru contribuabilii care iniţiază sau încetează activitatea pe parcursul perioadei fiscale, calcularea impozitului pe venit se efectuează prin aplicarea cotei impozitului asupra venitului din activităţi independente, care nu poate constitui mai puţin de 250 de lei pentru fiecare lună pe parcursul căreia persoana a fost înregistrată ca subiect al impunerii potrivit art. 69/7. (art. 69/12 alin. (2/1) din CF) |
|
Impozitul pe venit se achită integral la contul trezorerial de venituri al bugetului local conform adresei de domiciliu/reşedinţă a contribuabilului. (art. 69/12 alin. (3) din CF) |
|
Declaraţia cu privire la impozitul pe venit se prezintă nu mai tîrziu de data de 25 martie a anului următor perioadei fiscale de declarare. (art. 69/12 alin. (4) din CF) | Se exclude obligația de prezentare a declarației fiscale - forma AI17. |
Vor putea vi deduse alte cheltuieli legate de activitatea de înteprinzător la determinarea impozitului pe venit cu excepția cheltuielilor suportate la procurarea ECC?
Răspuns:
Nu. La determinarea impozitului pe venit din activitatea independentă persoana fizică-cetăţean nu va putea deduce careva cheltuieli (cu excepţia cheltuielilor pentru ECC), chiar dacă fără astfel de cheltuieli ea nu îşi poate desfăşura activitatea. (art. 69/11 alin. (2) din CF)
Poate persoana fizică să desfășoare concomitent activitatea independentă și activitate în cadrul întreprinderii individuale?
Răspuns:
Da. Fondatorul întreprinderii individuale are dreptul să desfăşoare şi activităţi independente, legislaţia fiscală nu prevede restricţii în acest sens. (art. 14, pct. 1 din Legea 845/1992, art. 5 pct. 7 din CF, art. 15 lit a) din CF, cap. 10/2 din CF)
Poate o persoană fizică cetățean al RM care revine în țară în luna august 2023 să practice activitate independentă?
Răspuns:
Art. 69/7 din CF, confirmă că subiecți ai impunerii în cadrul activității independente sînt persoanele fizice rezidente, de asemenea art. 5 pct. 5) lit. a) din CF definește noțiunea de rezident.
În rezumat: Dacă persoana fizică cetățean care revine pe parcursul anului în țară, dispune de domiciliu permanent în RM, ultima poate desfășura activitate independentă. În cazul în care persoana fizică nu corespunde art. 5 pct. 5), lit. a) subpct. i) din CF, ea va putea practica activitate independentă dacă întruneşte condiţiile stabilite pentru rezidenți conform art. 5 pct. 5) lit. a) subpct. ii) din CF.
Poate persoana fizică care practică activitate independentă să presteze careva servicii comerciale complementare?
Răspuns:
Da. Art. 3 din Legea 231/2010 cu privire la comerțul interior definește noțiunea de activitate de comerț, respectiv în cadrul activităţii independente persoana fizică are dreptul să presteze servicii comerciale complementare.
Avantaje pentru dezvoltarea afacerii în baza activității independente: (din 01.07.2023)
- perioada de valabilitate este nelimitată – nu necesită reînnoirea în fiecare an;
- plafon de vânzări majorat – 1,2 milioane de lei annual;
- cel mai mic impozit pe venit din Europa – 1% din venitul din vânzări;
- grant nerambursabil în valoare de 10 000 de lei din partea Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) (pentru procurarea aparatului de casă și nu numai);
- scutirea de plata taxelor locale – taxa pentru amenajarea teritoriului, taxa pentru unitățile comerciale/prestări servicii;
- fără evidență contabilă, arhivare și raportare către stat – Serviciul Fiscal de Stat va recepționa datele privind vânzările în timp real;
- transparența calității mărfurilor și serviciilor – garantată prin eliberarea bonurilor de casă consumatorilor.
Sub influența protestelor, dar și pe fundalul scrutinului din 2009, autoritățile de atunci au extins activitatea până la 1 ianuarie 2017, când a fost introdusă o nouă formă de antreprenoriat – activitatea independentă. Chiar și așa, la solicitarea titularilor de patentă a fost prelungită perioada de activitate pentru încă doi ani, iar în iulie 2019 a fost decisă o nouă prelungire – până la 31 decembrie 2022.
Ulterior, s-a propus ca termenul privind activitatea de comerț în baza patentei de întreprinzător să fie prelungit până în luna iulie a anului curent, măsură care a venit în susținerea contribuabililor, în contextul creșterii prețurilor la resursele energetice. Astfel, 1 iulie 2023 este termenul-limită pentru ca deținătorii de patentă pentru comerțul cu amănuntul să treacă la regimul fiscal de activitate independentă.
Asigurarea socială
Extras din Legea 489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale
Anexa nr. 1 „Categoriile de plătitori și de asigurați, tarifele și termenele de virare a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii
Categoriile de plătitori și de asigurați, tarifele contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, baza de calcul al acestora și termenele de virare la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum și tipurile prestațiilor sociale asigurate se stabilesc după cum urmează:
Categoriile de plătitori și de asigurați | Tarifele și baza de calcul al contribuției de asigurări sociale de stat obligatorii | Termenele de virare a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii | Tipurile prestațiilor sociale asigurate |
1.6. Persoanele fizice, cu excepția pensionarilor, persoanelor cu dizabilități, precum și a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct. 1.1–1.5, care se regăsesc în una dintre situațiile: – fondatori ai întreprinderilor individuale, inclusiv fondatori ai gospodăriilor țărănești (de fermier); – persoane fizice care desfășoară activități independente în domeniul comerțului cu amănuntul, cu excepția comerțului cu mărfuri supuse accizelor; – persoanele fizice care exercită activităţi în domeniul achizițiilor de produse din fitotehnie și/sau horticultură și/sau de obiecte ale regnului vegetal | Taxă fixă în conformitate cu legea bugetului asigurărilor sociale de stat anuală
Pentru plătitorii specificaţi la pct. 1.6 din anexa nr. 1 la Legea nr. 489/1999 se stabileşte în mărime de 14 700 lei. (art. 3 alin. (1) din Legea 357/2022)
Suma lunară a contribuţiei de asigurări sociale de stat obligatorie constituie 1 225 lei.
| Lunar, câte 1/12 din suma anuală, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune | Pensia pentru limită de vârstă și ajutorul de deces |
Nota:
Începând cu anul 2023, în cazul în care persoanele menţionate pe perioada întregului an de gestiune nu calculează contribuţii de asigurări sociale de stat nu au obligaţia să prezinte darea de seamă forma CAS18-AN.
Respectiv, dacă fondatorii întreprinderilor individuale, inclusiv, fondatorii gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în domeniul comerţului cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu mărfuri supuse accizelor; persoanele fizice care exercită activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal pe perioada întregului an de gestiune s-au incardat în excepţia prevăzută la pct. 1.6 din anexa nr. 1 la Legea nr. 489/1999 - a fost pensionar, persoană cu dizabilităţi, persoană asigurată în calitate de angajat nu vor prezenta darea de seamă (Forma CAS18-AN) cu indicii zero. (art. 5 alin. (1) din Legea 489/1999)
Modificarea menţionată a fost adoptată prin Legea nr. 356/2022 pentru modificare unor acte normative). (Monitorul Oficial nr. 456-459 din 30.12.2022
Asigurarea medicală
Extras din Legea 1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală
Anexa nr. 2 „Categoriile de plătitori ai primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, care se asigură în mod individual
- Persoanele fizice neangajate, cu domiciliul în Republica Moldova, care se includ în una din următoarele categorii:
a)-d)…..
d/1) persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente în domeniul comerţului cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu mărfuri supuse accizelor care, achită prima în termen de pînă la 31.03.2023, valoarea PAOAM constituie – 1 622 lei. (art. 4, alin. (4) din Legea 358 din 22.12.2022)
Prima de asigurare obligatorie de asistență medicală în sumă fixă neachiată pînă în termenul stabilit la art. 22 alin. (1) din Legea 1593/2002 (31.03.2023) va constitui – 12 636 lei.