Reguli și norme pentru delegarea salariaților în Moldova 2023

Jun 19, 2023 27 min
Alina Bublițchi

Din: 19.06.2023

Legislație:

  1. HG 10/2012 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din Republica Moldova
  2. HG 693/2018 cu privire la determinarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit
  3. Codul Fiscal, Titlul II Impozitul pe Venit
  4. Codul Muncii 154/2003
  5. Legea 1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală
  6. Legea 489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale

Prevederile Regulamentului cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din Republica Moldova determină modul de delegare şi se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice, atît de drept public, cît şi de drept privat, care desfăşoară activitate de întreprinzător, organizaţiilor necomerciale, inclusiv instituţiilor publice, indiferent de domeniul de activitate, tipul de proprietate şi forma juridică de organizare.

Ce reprezintă deplasare în interes de serviciu? – delegarea salariatului, conform ordinului (dispoziţiei, deciziei, hotărîrii) angajatorului, pe un anumit termen, pentru executarea obligaţiilor de muncă în afara locului de muncă permanent.

Ce reprezintă plafon de cazare (pentru fiecare 24 de ore)? – sumă zilnică, în moneda naţională sau în valuta străină, în limita căreia salariatul delegat trebuie să-şi acopere cheltuielile de locaţiune, inclusiv serviciile hoteliere obligatorii şi cheltuielile pentru rezervarea locurilor în hoteluri.

Ce reprezintă diurnă?indemnizaţie zilnică, în moneda naţională sau în valuta străină, acordată în scopul compensării cheltuielilor suportate suplimentar de salariat în timpul delegării, pentru hrană, diferite servicii, inclusiv costul transportului pe teritoriul localităţii în care a fost delegat şi alte cheltuieli.

Ce reprezintă documente de călătorie? – paşaportul, biletele de călătorie sau alte documente care determină zilele aflării efective în deplasare.

Tabel 1

HG nr. 10 din 05.01.2012

Regulamentul cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din Republica Moldova

Alte norme

DOMENIUL DE ACŢIUNE A PREZENTULUI REGULAMENT

Pct. 2-5

Prin deplasare în interes de serviciu se înţelege delegarea salariatului, conform ordinului (dispoziţiei, deciziei, hotărîrii) angajatorului, pe un anumit termen, pentru executarea obligaţiilor de muncă în afara locului de muncă permanent.

Călătoriile de serviciu ale salariaţilor a căror activitate permanentă are caracter mobil sau ambulant, precum şi îndeplinirea lucrărilor de prospecţiune, a celor geodezice şi topografice pe teren, nu sînt considerate deplasări în interes de serviciu dacă angajatorul acordă transportul de serviciu necesar.

Prevederile prezentului Regulament se extind asupra salariatului delegat pentru îndeplinirea unor misiuni provizorii (temporare), inclusiv încheierea contractelor, schimb de experiență, participarea la expoziții, participarea la congrese, etc.

Cerinţele prezentului Regulament ce se referă la normele de diurne şi plafoanele de cazare se aplică faţă de personalul reprezentanţelor Republicii Moldova peste hotare pe perioada delegării lor în interes de serviciu în ţara de reşedinţă sau în altă ţară străină.

La delegarea salariaților entității pe teritoriul RM, în țări străine pot fi delegați salariații încadrați în statele de personal ale entității sau persoanele care practică activități de voluntariat în conformitate cu Legea voluntariatului nr. 121 din 18.07.2010, pe teritoriul republicii și peste hotarele ei.

Exemplu 1

Compensarea cheltuielilor menționate, potrivit prevederilor art. 18 lit. o) și 20 lit. d) din CF, nu se răsfrînge asupra persoanelor fizice ce prestează servicii în baza unui contract de prestări servicii și care nu este încadrată în statele lor de personal. Prin urmare, plățile menționate vor fi constatate ca surse de venit impozabile care se vor impozita conform art. 88 alin. (5) din CF.

Cheltuielile pentru deplasarea persoanelor în baza unui contract de prestări servicii, care nu este încadrat în statele de personal al acesteia, nu se vor permite spre deducere în scop fiscal, deoarece art. 24 alin. (3) din CF stabilește deducerea cheltuielilor de delegații ale agenților economici în limitele stabilite de Regulament. Ajustarea cheltuielilor respective urmează a fi efectuată în anexa 2D la Declarația VEN 12 pe rd. 0302 „Cheltuieli de delegații” — urmează a fi completată col. 2 conform datelor din contabilitatea financiară, iar în col. 3 se va indica zero.

Exemplu 2

Fondatorul entității poate merge în deplasare, însă din suma achitată fondatorului entității care nu este salariatul acestuia urmează a fi reținut impozit la sursa de plată în cuantum de 12% potrivit art. 90 din CF.

În luna în care au fost achitate spezele (cheltuieli pe care le suportă cineva pentru o deplasare) aferente deplasării fondatorului entității, aceasta urmează să reflecte suma îndreptată spre plată și valoarea impozitului reținut la sursa de plată în Declarația IPC 21 la codul sursei de venit PL, care potrivit art. 92 din CF urmează a fi prezentată.

Cheltuielile pentru deplasarea fondatorului entității, care nu este încadrat în statele de personal al acesteia, nu se vor permite spre deducere în scop fiscal, deoarece art. 24 alin. (3) din CF stabilește deducerea cheltuielilor de delegații ale agenților economici în limitele stabilite de Regulament. Ajustarea cheltuielilor respective urmează a fi efectuată în anexa 2D la Declarația VEN 12 pe rd. 0302 „Cheltuieli de delegații” — urmează a fi completată col. 2 conform datelor din contabilitatea financiară, iar în col. 3 se va indica zero.

Art. 174 din CM

MODUL DE DELEGARE

Pct. 6-8

Delegarea salariatului se efectuează de către conducătorul entităţii sau altă persoană împuternicită prin aprobarea ordinului, cu indicarea:

- scopul delegării;

- termenul delegării;

- ţara gazdă.

Delegarea salariatului pe teritoriul Republicii Moldova se efectuează în baza ordinului sau a legitimaţiei de deplasare.

În legitimaţia de deplasare se indică:

- denumirea entităţii pe care o reprezintă;

- numele, prenumele salariatului;

- funcţia deţinută;

- localităţile de destinaţie;

- denumirea entităţii la care este delegat;

- scopul delegării;

- termenul delegării.

Deci, ordinul de deplasare se emite în toate cazurile iar legitimația de deplasare doar în cazul delegării salariatului pe teritoriul RM.

În cazul în care salariatul revine din deplasare la locul permanent de muncă în aceeași zi în care a fost delegat, se emite Ordin de deplasare și nu legitimație de deplasare.

Documentele în baza cărora se compensează cheltuielile la delegarea salariaților entității pe teritoriul RM:

- ordinul și/sau legitimației de deplasare;

- biletul de transport;

- documentul primar aferente serviciilor prestate în hoteluri;

- note contabile (calcularea diurnelor pentru perioada aflării în deplasare).

Documentele în baza cărora se compensează cheltuielile la delegarea salariaților în țări străine:

- ordinul de deplasare;

- pașaportul;

- biletul de transport;,

- documente primare aferente serviciilor prestate în hoteluri;

- contracte de locațiune;

- note contabile (calcularea diurnelor pentru perioada aflării în deplasare).

TERMENUL DELEGĂRII

Pct. 10-11

Termenul delegării salariaţilor se determină de către conducătorii entităţilor în conformitate cu CM al RM.

Trimiterea salariatului în deplasare în interes de serviciu poate fi dispusă pentru o perioadă de cel mult 60 de zile calendaristice, în modul şi în condiţiile prevăzute la art. 174-176 din CM. Această perioadă poate fi prelungită până la un an calendaristic numai cu acordul în scris al salariatului.

Compensarea cheltuielilor de deplasare se efectuează pentru zilele aflării efective în deplasare, determinate conform menţiunilor în ordinul sau în legitimaţia de deplasare şi în documentele de călătorie prezentate, în limitele termenului pentru care salariatul a fost delegat.

Ziua plecării în deplasare se consideră ziua plecării cu trenul, transportul aerian, auto sau alt mijloc de transport din locul permanent de lucru al delegatului, iar ziua sosirii – ziua sosirii mijlocului de transport menţionat la locul permanent de lucru.

Art. 70 din CM

MENŢINEREA LOCULUI DE MUNCĂ ŞI A SALARIULUI MEDIU

Pct. 13-14

Salariaţilor deplasaţi în interes de serviciu li se garantează menţinerea locului de muncă (a funcţiei) şi a salariului mediu, precum şi compensarea cheltuielilor legate de deplasarea în interes de serviciu.

Modul de calculare a salariului mediu se efectuează în conformitate cu prevederile HG nr. 426/2004. Salariul mediu pentru timpul aflării salariatului în deplasare se determină ca produs dintre salariul mediu calculat pentru o zi lucrătoare și numărul efectiv de zile în care salariatul s-a aflat în deplasare.

La delegarea persoanei care lucrează prin cumul, salariul se păstrează la acea entitate care a delegat persoana respectivă.

Exemplu 3

În luna perioada 01.04.2_ - 05.04.2_ persoana X este delegată în una din țările europene.

Tabel 2

Model calculul salariului mediu pe perioada aflării salariatului în deplasare

Perioada de calcul

Zile calendaristice,
cu excepția zilelor de sărbătoare

Zile lucrătoare
conform graficului

Zile efectiv lucrate

Suma salariului
alculat, lei

A

1

2

3

4

01/202_

28

17

17

5 000

02/202_

28

20

20

5 000

03/202_

30

22

21

5 000

Total

86

59

58

15 000

Determinarea salariului mediu pentru o zi lucrătoare (15 000 lei : 58 z. lucrate = 258,62 lei)

258,62

Determinarea salariului mediu pe perioada aflării salariatului în deplasare (258,62 lei x 5 z.)

1293,10

Art. 175 din CM

COMPENSAREA CHELTUIELILOR

-

Toate aspectele privind tipurile de cheltuieli legate de deplasarea în interes de serviciu și de compensarea acestora sînt reglementate de art. 176 alin. (1) din CM, conform căruia, în cazul deplasării în interes de serviciu, angajatorul este obligat să compenseze salariatului:

a) cheltuielile de călătorie tur-retur;

b) cheltuielile de cazare;

c) diurna;

d) alte cheltuieli ce ţin de deplasare.

De asemenea de menționat că conform art. 176 alin. (2) din CM modul şi mărimea compensării cheltuielilor legate de deplasările în interes de serviciu se aprobă de Guvern. Unităţile cu autonomie financiară pot stabili în contractul colectiv de muncă mărimi sporite ale acestor compensaţii.

Deci, unitățile cu autonomie financiară nu sunt limitate în suportarea cheltuielilor de deplasare și în CCM pot stabili mărimi sporite ale acestor compensații, în comparație cu cele stabilite în Regulament, acestea fiind limitate doar în scopuri fiscale (art. 24 alin. (3) din CF)

Ajustarea acestora urmează a fi reflectată în anexa 2D la Declarația VEN-12 pe rd. 0302, în col. 2 suma costurilor determinate în contabilitatea financiară, iar în col. 3, cheltuielile de deplasare în limita celor stabilite în Regulament, diferența obținută va majora venitul impozabil.

Art. 176 din CM

COMPENSAREA CHELTUIELILOR PENTRU TRANSPORT

Pct.15-18

Salariatului delegat i se compensează:

- cheltuielile de transport până la locul de destinație și retur conform biletelor prezentate;

- cheltuielile cu transportul public la tarifele clasei econom;

- asigurarea de stat a pasagerului la transport;

- comisionul pentru vînzarea preliminară a biletelor de călătorie (după caz);

- cheltuielile pentru utilizarea lengeriei de pat (în trenuri se compensează fără prezentarea documentului primar);

- cheltuielile cu taximetrul în cazul în care ora sosirii sau plecării delegatului nu corespunde cu orarul de timp al transportului public.

În cazul neprezentării documentelor de călătorie, compensarea cheltuielilor pentru serviciile de transport:

- pe teritoriul RM se efectuează conform tarifului minim;

- pe teritoriul altui stat străin nu se efectuează.

În caz de utilizare de către salariatul delegat a transportului de serviciu sau a transportului auto personal, acestuia i se compensează cheltuielile pentru combustibil şi lubrifiante, în conformitate cu ruta şi kilometrajul aprobate de conducătorul entităţii, precum şi cantitatea necesară de materiale de marca respectivă, dacă sînt prezentate documentele (chitanţele, cecurile) eliberate de staţiile de alimentare cu combustibil, care confirmă cheltuielile menţionate.

Drept documente, în baza cărora vor fi confirmate cheltuielile suportate cu transportul aerian, reprezintă biletele de călătorie, eliberate de compania aeriană ce oferă servicii de transport, indiferent dacă acestea vor fi prezentate fie pe suport de hîrtie, fie în formă electronică.

COMPENSAREA CHELTUIELILOR PENTRU LOCAŢIUNE

Pct.19-21

Salariatului delegat i se compensează:

- cheltuielile efective pentru locaţiune, conform plafoanelor de cazare pentru fiecare 24 ore, prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul Regulament;

- cheltuielile pentru rezervarea locurilor în hoteluri în mărime de 50 % din valoarea compensată a locului pentru 24 ore;

- plățile și eventualele taxe locale obligatorii, reflectate în conturile pentru chirie.

În cazul în care există un singur document primar – contractul de locațiune încheiat între persoana delegată şi proprietarul locuinţei, compensarea cheltuielilor se va efectua pînă la 70% din plafoanele de cazare stabilite prin anexa nr. 2 la prezentul Regulament pentru persoanele prevăzute la categoria „A”.

Cheltuielile pentru hrană şi alte servicii personale (spălatul, călcatul, frizeria etc.), incluse în conturile pentru locaţiune, se achită din contul diurnelor şi nu sînt supuse compensării.

În cazul în care nu sînt prezentate documentele primare a cheltuielilor de locaţiune, aceste cheltuieli se compensează salariatului:

- la delegarea în hotarele RM în mărime de 25 lei pentru fiecare noapte de deplasare excluzîndu-se timpul aflării în drum;

- peste hotare – în mărime de 10 % din norma-limită a cheltuielilor de locaţiune pentru fiecare noapte aflată în deplasare, excluzîndu-se timpul aflării în drum.

Compensarea cheltuielilor nominalizate se efectuează în cazul în care salariatului delegat nu i s-a acordat locuinţă fără plată.

În cazul în care cheltuielile efective aferente cazării depășesc limitele stabilite de anexa nr. 2 la Regulament:

- pentru entitate diferența formată - nedeductibilă în scopuri fiscale;

- pentru angajat implicații fiscale nu se generează. (art. 20 lit. d) din CF).

Pct. 22-28

ACHITAREA DIURNELOR

Achitarea diurnelor:

- pentru zilele de plecare şi sosire diurnele se plătesc în mărime de 100 % din normele stabilite;

- în cazul delegării pentru o singură zi în teritoriul RM, diurnele nu se plătesc;

- în cazul delegării pentru o singură zi peste hotarele republicii, diurnele se plătesc în mărime de 50% din norma stabilită.

- în timpul aflării salariatului în statele de tranzit mai mult de 24 ore (staționări forțate), cu aflare în hotel în statul de tranzit pe timpul nopții, diurnele se plătesc conform normei stabilite în acel stat. În celellate cazuri diurnele se plătesc conform normei stabilite pentru punctul de destinație.

- în cazul delegării în două și mai multe țări, diurna se achită pentru fiecare țară în parte în mărime de 50% din plafonul stabilit.

- în cazul reținerii nemotivate în drum diurna nu se plătește, cheltuielile de locațiune nu se compensează.

- în cazul delegării salariatului într-o localitate cu posibilitate de a reveni zilnic la locul său permanent de trai, diurnele nu se plătesc.

- în cazul în care organizatorul acordă delegatului mijloace financiare sub formă de diurnă, burse, alte plăţi pentru compensarea cheltuielilor curente, entitatea care l-a delegat nu achită acestuia diurna stabilită.

Dacă organizatorul va compensa cheltuielile delegatului, prin rambursarea mijloacelor financiare la contul entității delegatare, aceasta din urmă va asigura integral compensarea cheltuielilor salariatului delegat în proporția oferită de organizator.

Dacă mijloacele financiare acordate de organizator pentru o zi sînt mai mici decît normele pentru diurnă stabilite prin prezentul Regulament, entitatea care a delegat va compensa diferenţa la prezentarea documentelor confirmative (demers oficial al organizatorului).

- în cazul în care durata deplasării peste hotarele RM depăşeşte 30 de zile calendaristice, cuantumul diurnei se reduce cu 20 % pentru fiecare zi suplimentară.

- în cazul în care durata deplasării pe teritoriul RM depășește 30 de zile calendaristice, cuantumul diurnei va rămâne același.

În conformitate cu prevederile pct. 28 din HG 10/2012, muncitorilor, conducătorilor şi specialiştilor entităţilor, delegaţi în teritoriul RM pentru:

- executarea lucrărilor în domeniul tehnologiei informaţiei;

- executarea lucrărilor în domeniul comunicaţiilor electronice și poştale;

- executarea lucrărilor de montaj;

- executarea lucrărilor ajustare;

- executarea lucrărilor în domeniul construcţie;

- executarea lucrărilor în domeniul reparaţiei şi restaurare, în locul diurnelor li se plăteşte, în modul stabilit, un supliment la salariul tarifar (de funcţie) în conformitate cu HG nr. 632 din 24 august 1994 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul şi mărimile de compensare a cheltuielilor în cazul repartizării lucrătorilor din întreprinderi şi organizaţii în vederea executării lucrărilor de montaj, reglare, construcţie, reparaţie şi restaurare, precum şi a cheltuielilor necesare pentru lucrările cu un caracter mobil şi ambulant şi cele executate prin metoda de schimb.

Potrivit pct. 8 şi 11 HG 632/1994, acest supliment pentru muncitorii organizației de costrucție se stabileşte în mărime de 30 la sută din salariul tarifar (salariul de funcţie), fără a se lua în calcul coeficienţii şi plăţile suplimentare, care însă nu va depăşi diurnile plătite pentru deplasări de serviciu.

Totodată, prevederile pct. 21, 22 din HG 632/1994 stabilesc că, suplimentele plătite în mărimile prevăzute de Regulamentul dat nu se iau în considerare la calcularea salariului mediu şi sînt neimpozabile.

Astfel, deducerea cheltuielilor de delegații se permite în limitele stabilite de HG 632/1994. (adică în limita diurnei)

BGPF: 29.1.3.2.12.

ALTE CHELTUIELI CE ŢIN DE DELEGARE

Pct. 29-30

Conform documentelor prezentate salariatului delegat i se restituie:

a) obţinerea vizei, precum şi a vizei de reşedinţă în paşaport şi alte taxe aferente obţinerii acestora;

b) comisioanele şi taxele bancare pentru schimbarea valutei străine, la utilizarea cardului bancar sau a cecului de numerar în bancă în moneda corespunzătoare;

c) telefaxuri, internet, convorbiri interurbane de serviciu cu entitatea care l-a delegat sau cu alte entităţi, ce ţin de scopul delegării şi care se compensează conform ordinului conducătorului;

d) asigurarea medicală obligatorie în străinătate;

e) taxele rutiere şi alte cheltuieli specifice la plecarea salariatului cu transportul auto, care nu este de uz public;

f) transportul bagajelor;

g) spezele pentru asistenţa medicală în condiţiile şi în cazurile stabilite de Ministerul Sănătăţii, cum ar fi vaccinarea şi procurarea medicamentelor specifice ţărilor şi localităţilor cu o climă greu de suportat, spitalizarea şi intervenţiile chirurgicale, în caz de necesitate acută (pentru zilele de spitalizare diurna nu se acordă);

h) cheltuielile în legătură cu decesul salariatului în străinătate şi transportarea lui în patrie.

Se restituie cheltuielile enumerate la literele a)-g) în cazul în care deplasarea a fost anulată din motive ce nu depind de persoana delegată.

În cazul incapacităţii temporare de muncă a persoanei delegate, acesteia i se restituie, pe principii generale, cheltuielile pentru locaţiune (în afara cazurilor în care se află în staţionar la tratament) şi i se plătesc diurnele pe întreaga perioadă de timp.

Pentru perioada de incapacitate temporară de muncă, salariatului delegat i se plăteşte, pe principii generale, o indemnizaţie pentru pierderea temporară a capacităţii de muncă. Zilele de incapacitate temporară de muncă nu se includ în termenul de deplasare.

PARTICULARITĂŢILE ACHITĂRII DIURNELOR SALARIAŢILOR ENTITĂŢILOR DE TRANSPORT AUTO, FEROVIAR ŞI AERIAN, DELEGAŢI PESTE HOTARE ÎN INTERES DE SERVICIU

Pct. 31-33

Pentru, șoferii mijloacelor de transport auto, feroviar, naval, aerian, diurnele se plătesc în moneda țării de destinație, în diferite cuantumuri, de la 15%-80% din plafonul stabilit.

MODUL DE ELIBERARE A MIJLOACELOR BĂNEŞTI ŞI DE JUSTIFICARE A SPEZELOR VALUTARE

Pct. 37-44

La delegarea salariatului în hotarele RM, acestuia i se plăteşte un avans în moneda naţională, iar în cazul delegării peste hotarele republicii – în valută străină conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament.

Raportul privind cheltuielile efectuate se prezintă de către salariatul delegat în termen de 5 zile lucrătoare de la revenirea în ţară. În acelaşi termen se restituie şi soldul avansului eliberat.

În cazul în care sumele eliberate pentru deplasarea de serviciu nu au fost restituite în termenul stabilit, ele se reţin din salariul persoanei delegate, în modul prevăzut de legislaţie.

Decontul de avans se întocmeşte de către salariaţii delegaţi în acea monedă în care a fost eliberat avansul. Totodată, în decontul de avans se indică cheltuielile de deplasare, efectuate în moneda ţării de destinaţie, conform documentelor primare şi cu recalcularea în acea monedă în care a fost eliberat avansul. Recalcularea se efectuează potrivit cursului valutar din documentele prezentate de salariatul delegat, eliberate de entităţile care efectuează operaţiunile de schimb valutar (la sumele valutei străine menţionate în ele), extrasele de conturi de card, cecurilor de numerar, iar în cazul lipsei acestora – potrivit cursului oficial al leului moldovenesc valabil la data eliberării avansului.

Dacă salariatul delegat nu a primit un avans de mijloace băneşti, compensarea cheltuielilor efectuate în deplasarea în interes de serviciu se face în moneda naţională a Republicii Moldova, cu aplicarea la cheltuielile efectuate în moneda ţării de destinaţie a cursului valutar de recalculare, conform documentelor prezentate, eliberate de entităţile care efectuează operaţiunile de schimb valutar, sau conform extrasului cardului bancar privind schimbul monedei naţionale a Republicii Moldova în moneda ţării de destinaţie. Dacă asemenea documente nu sînt prezentate, recalcularea cheltuielilor reale în raport cu moneda naţională a Republicii Moldova se efectuează potrivit cursului oficial al leului moldovenesc valabil la data precedentă delegării.

Cheltuielile efective se înregistrează în contabilitate în moneda naţională a RM, cu aplicarea cursului oficial al leului moldovenesc valabil faţă de valutele străine la ziua eliberării avansului, iar în caz de neacordare a avansului – la ziua precedentă delegării. În mod analogic se evaluează soldul avansului restituit.

Diferenţa de curs valutar care a apărut în legătură cu aplicarea cursului oficial al leului moldovenesc faţă de valutele străine şi cu aplicarea cursului valutar la care se recalculează o monedă în alta, conform documentelor prezentate, eliberate de entităţile care efectuează operaţiunile de schimb valutar, se atribuie de către entităţi la cheltuieli sau la venituri.

Cheltuielile pentru procurarea valutei străine sînt suportate de entitatea care a delegat salariatul în misiune.

PARTICULARITĂŢILE APLICĂRII PREZENTULUI REGULAMENT DE CĂTRE ENTITĂŢI

Pct. 45

Plata diurnelor salariaţilor delegaţi se efectuează conform normelor stabilite în anexa nr. 2 la prezentul Regulament.

Cheltuielile de locaţiune pe perioada delegării în interes de serviciu suportate de salariatul delegat peste plafoanele stabilite se restituie, la decizia conducătorului, în baza documentelor primare prezentate, cu atribuirea acestora la cheltuieli curente.

Mărimea diurnelor și plafonul-limită de cazare pentru fiecare țară în parte este prezentat în anexa Nr. 2 la Regulamentului cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din Republica Moldova.

Model Ordin de deplasare

https://accafe.co/circuit-documentar

Exemplu 4

Angajatorul întreprinderii a fost delegat în baza ordinului entităţii în Turcia, pentru participare la expoziții, studierea pieții, etc.

Datele delegării:

Data eliberării avansului: 09.09.202_

Suma eliberată: 3 000 €, din care 300 € pentru cheltuieli de reprezentanță conform devizului anexat (suvenire));

Țara gazdă: Turcia

Perioada delegării: 10.09.2_ – 19.09.202_

Scop: participare la expoziții

Curs BNM la 09.09.202_: 1 euro/20.00 mdl

Biletele de avion au fost procurate de către întreprindere prin transfer.

Prezentarea decontului de avans: 23.09.202_

Salariatul a restituit în casieria entității soldul neutilizat – 800 €.

Tabel 3

Repartizarea cheltuielilor conform decontului de avans

N/o

Tipul de cheltuieli

Suma

Perioada

1

Cheltuieli de cazare

1 350 € (150 € x 9 z.)

10.09 – 18.09

2

Cheltuieli diurnă

400 € (40 € x 10 z.)

10.09 – 19.09

3

Micul dejun

90 € (10 € x 9 z.)

10.09 – 18.09

4

Curățirea hainelor în hotel

50 €

5

Procurarea suvenirelor

(vin în sticle)

(conform cursului stabilit de BNM la data eliberării avansului, suma procurării constituie echivalentul de 300 €)

300 € (6 000 lei incl. TVA)

10.09

6

Cheltuieli taximetru pînă la aeroportul Chișinău conform bonului fiscal la orele – 1.30

(conform cursului stabilit de BNM la data eliberării avansului, constituie echivalentul de 10 €)

10 € (200,00 lei)

10.09

Total

2 200 €

Tabel 4

Formule contabile la eliberarea avansului în valută din casierie

N/o

Conţinutul operaţiei

Curs BNM la data

MDL

Euro

Corespondenţa conturilor

Dt

Ct

1

Acordarea avansului

09.09.2_

60 000

3 000

226

241.2

Tabel 5

Formule contabile la prezentarea decontului de avans de către persoana delegată

N/o

Conţinutul operaţiei

MDL

Euro

Corespondenţa conturilor

Dt

Ct

1

Cheltuieli cazare

27 000

1 350 (150 x 9 z.)

713

226

2

Cheltuieli diurnă

8 000

400 (40 x 10 z.)

713

226

3

Cheltuieli micul dejun

1 800

90 (10 x 9 z.)

713

226

4

Cheltuieli curățarea hainelor în hotel

1 000

50,00

713

226

5

Cheltuieli - suvenire procurate în scopuri de reprezentanță

5 000

250

713

226

TVA

1 000

50

534.4

226

6

Compensarea cheltuielilor de transport (deplasare cu taximetru pînă la aeroport, deoarece ora deplasării nu coincide cu orarul transportului public)

200

10

713

226

Total

44 000

2 200

X

X

Curs BNM la 09.09.202_: 1 euro/20.00 mdl

Tabel 6

Formule contabile la restituirea avansului nejustificat în casierie

N/o

Conţinutul operaţiei

Curs BNM la data

MDL

Euro

Corespondenţa conturilor

Dt

Ct

1

Restituirea avansului nejustificat în casierie

23.09.2_

16 000

800

241.2

226

Tabel 7

Aspectul medical, social, fiscal al deplasărilor în raport cu persoana delegată

Aspectul medical

Aspectul social

Aspectul fiscal

Conform art. 20 lit. d) din CF se consideră surse de venituri neimpozabile, compensarea cheltuielilor salariaţilor agenţilor economici legate de îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, în limitele stabilite de actele normative şi în modul stabilit de Guvern.

Apare fraza „în limitele stabilite de actele normative şi în modul stabilit de Guvern”.

Notă: aspectul medical în raport cu persoana delegată anterior era specificat în Legea 1593/2002, Anexa 3 „Tipurile drepturilor şi veniturilor la care nu se calculează

primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală”, ulterior abrogată prin LP123 din 07.07.17, MO252/19.07.17 art. 410).

Conform pct. 3 din Anexa 3 „Tipuri de drepturi şi de venituri din care nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii” la Legea 489/1999, sumele compensatorii (cheltuielile de deplasare în interes de serviciu, reprezintă venituri din care nu se calculează CASO.

Fraza „în limitele stabilite de legislaţie” lipsesc.

Aspectul fiscal face referință la două momente legate de deplasare, aspectul diurnei și aspectul cazării.

Aspectul diurnei: Conform art. 20 lit. d) din CF se consideră surse de venituri neimpozabile, compensarea cheltuielilor salariaţilor agenţilor economici legate de îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, în limitele stabilite de actele normative şi în modul stabilit de Guvern.

Apare fraza „în limitele stabilite de actele normative şi în modul stabilit de Guvern”.

Prin urmare, la suma diurnelor achitate în limitele stabilite în anexa nr. 2 la Regulament nu se calculează impozitul pe venit. Dacă mărimea diurnelor achitate depăşeşte limita stabilită în anexa menţionată, din suma depăşirii se va calcula impozitul pe venit în modul general stabilit, aceasta fiind calificată ca o facilitate acordată de patron (art. 19 lit. a) din CF).

Aspectul cazării: Conform art. 20 lit. d) din CF se consideră surse de venituri neimpozabile compensarea cheltuielilor salariaţilor legate de îndeplinirea obligaţiilor de serviciu în cazul depăşirii limitelor de cazare stabilite de Guvern.

Apare fraza: „în cazul depăşirii limitelor de cazare stabilite de Guvern.”

Deci, în cazul depășirii limitei de cazare aceste cheltuieli nu se includ în venitul impozabil al delegatului!!!

Tabel 8

Extras din Anexa Nr. 2 la Regulamentul cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din RM

N/o

Denumirea ţării

Moneda

Normele de diurne

Plafoane-limită de cazare

I

II

A

B

186

Turcia

euro

35

40

140

160

Tabel 9

Deducerea cheltuielilor activității de întreprinzător

N/o

Cheltuieli conform decontului de avans

Cheltuieli acceptate în scopuri financiare

Cheltuieli acceptate în scopuri fiscale

Cheltuieli ajustate în scopuri fiscale, lei

Cheltuielile supranormative în raport cu persoana delegată, lei

1

Cheltuieli cazare

1 350 € (150 € x 9 zile)

27 000 lei

1 260 € (140 € x 9 z.)

25 200 lei

1 800

-

2

Cheltuieli diurnă

400 € (40 € x 10 zile)

8 000 lei

350 € (35 € x 10 z.)

7 000 lei

1 000

1 000

3

Cheltuieli micul dejun

90 € (10 € x 9 zile)

1 800 lei

-

1 800

1 800

4

Cheltuieli curățarea hainelor în hotel

50 €

1 000 lei

-

1 000

1 000

5

Cheltuieli suvenire

5 000 lei

5 000 lei

-

-

6

Cheltuieli transport

200 lei

200 lei

-

-

Total

43 000

37 400

5 600

3 800

  1. În conformitate cu prevederile 24 alin. (1) CF se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător. Potrivit pct. 26 din HG 693/2018, cheltuielile ordinare şi necesare reprezintă cheltuielile caracteristice gestionării activității de întreprinzător şi cheltuielile reglementate prin acte normative în vigoare, caracteristice pentru gestionarea anumitor tipuri de activităţi de întreprinzător, în scopul desfășurării activității economice și obținerii de venituri.
  2. Conform 24 alin (3) din CF, deducerea cheltuielilor de delegații se permite în limitele stabilite de Guvern.
  1. Cheltuielile supranormative privind cazarea, diurnă, cheltuielile suplimentare (micul dejun, spălatul, calcatul etc.) sunt nedeductibile în scopuri fiscale și necesită corectare în Declarația cu privire la impozitul pe venit. Ajustarea cheltuielilor respective urmează a fi efectuată în anexa 2D la Declarația VEN 12 pe rd. 0302 „Cheltuieli de delegații” — urmează a fi completată col. 2 conform datelor din contabilitatea financiară, iar în col. 3 se va indica zero.
  2. Contabilitatea la finele lunii va reevalua soldul contului 226 legat de circulația valutară prin formulele contabile:

Dt 226

Ct 622.3 „Venituri din diferenţe de curs valutar” Sau

Dt 722.3 „Cheltuieli privind diferenţele de curs valutar”

Ct 226

  1. Pct 2. din HG 10 din 01.2012 reglementează cheltuielile entităţilor din RM pentru deplasarea în interes de serviciu a salariaţilor încadraţi în statele lor de personal sau a persoanelor care practică activități de voluntariat în conformitate cu Legea voluntariatului nr. 121/2010, pe teritoriul republicii şi peste hotarele ei.

Pct. 2 din HG 10 din 05.01.2012 este în contrazicere cu CF și CM.

De exemplu: Directorul entității X SRL pleacă în deplasare în Elveția, pentru exercitarea funcţiei de control în problemele ce ţin de specificul activităţii. La entitatea X SRL se angajează o persoana traducător pentru o perioadă de 30 zile pentru deplasarea în Elveția. Funcția de traducător în statele de personal lipsește, traducătorul în baza art. 71 alin. 4 din CM, art. 174-176 din CM are dreptul la compensarea cheltuielilor de transport şi a celor de cazare, precum şi la o indemnizaţie specială în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu contractul colectiv şi/sau cu cel individual de muncă, iar entitatea la deducerea cheltuielilor de delegaţii în scopuri fiscale (art. 24 alin. (3) din CF).

  1. Pct. 7 din HG 10 din 05.01.2012: La delegarea în ţări străine, data trecerii hotarelor se determină potrivit documentelor de călătorie. Deci trecerea frontierii în cazul delegării se va efectua în baza documenteleor de călătorie și nu în baza mențiunilor din pașaport cum era anterior.
  2. Art. 6 din Legea 845/1992: Întreprindrerea are dreptul să încaseze de la cetățeni plăți în numerar în sumă ce nu depășește 100 000 de lei pentru fiecare tranzacție pentru bunurile sau serviciile comercializate. De menționat scopul incasărilor „pentru bunurile și serviciile comercializate”, deci la rambursarea avansului neutilizat de către persoana delegată nu se va ține cont de normele art. 6 din legea 845/1992.
  3. Art.10 pct. 5 din Legea 845/1992: Faţă de întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma de organizare juridică, care efectuează plăţi în numerar, inclusiv prin intermediul terminalului de plată în numerar (terminalului cash-in), în sumă ce depăşeşte cumulativ plafonul lunar de 100 000 de lei, în baza obligaţiilor lor financiare, încălcând modul stabilit de decontare prin virament, se aplică sancţiuni conform legislației.

Sancţiunile menţionate nu se aplică la efectuarea decontărilor cu cetăţenii, ………..cu excepţia cazurilor efectuării decontărilor prin intermediari.

Tabel 10

Cheltuielile supranormative în raport cu persoana delegată

N/o

Cheltuielile supranormative privind:

Suma, lei

1

Cheltuieli privind diurna

1 000

2

Cheltuieli micul dejun

1 800

3

Cheltuieli curățarea hainelor în hotel

1 000

Total

3 800

  1. Sumele legate de cheltuielile supranormative legate de diună, micul dejun, curațarea hainelor (1 000 lei + 1 800 lei + 1 000 lei) necesită a fi impozitate conform 15 lit. a) din CF, calculîndu-se concomitent și PAM.
  2. Ceea ce ține de cheltuielile aferent suvenirelor procurate se confirmă că aceste cheltuieli au fost aprobate de către conducerea companiei conform devizului de cheltuieli în scopuri de reprezentanță.
  3. Cu privire la cheltuielile de transport - deplasarea cu taximetrul pînă la aeroportul Chișinău de asemenea nu se includ în venitul impozabil al delegatului motiv fiind – ora plecării nu concide cu orarul transportului public.

Luați un job și călătoriți în timp ce lucrați permanent.

Veți fi mai mult decât satisfăcuți ....

RAPORT DE DELEGARE Nr. _____

Despre cheltuielile de diurnă

și plafonul de cazare

https://accafe.co/circuit-documentar

RAPORT DE DELEGARE Nr. _____

Despre cheltuielile de transport

https://accafe.co/circuit-documentar


Author Avatar

Autor:

Alina Bublițchi

alina.bublitchi@accafe.co

Articole similare

Feb 10, 2024

Comentarii despre Legea 77 și Moldova IT Park: facilități și obligații

Află detalii despre Legea 77/2016 și Moldova IT Park: facilități, condiții, verificări și obligații pentru rezidenți în Republica Moldova.

Citește mai mult
May 1, 2024

Impozitul unic pentru întreprinderile individuale în parcurile tehnologice Moldova

Află tot ce trebuie să știi despre impozitul unic pentru întreprinderile individuale rezidente în parcurile pentru tehnologia informației din Moldova.

Citește mai mult
Jun 8, 2024

Suprafața impozitului imobiliar în Moldova: evaluare, cota și plăți

Află totul despre suprafața impozitului imobiliar în Moldova, evaluare, cota, plăți și scutiri. Ghid complet pentru proprietari și investitori locali.

Citește mai mult
Jun 7, 2023

Reglementări privind prețurile și distribuția mărfurilor social importante în Moldova

Află toate detaliile despre prețurile și distribuția mărfurilor social importante conform HG nr. 774/2016 în Moldova.

Citește mai mult