Reglementări privind prețurile și distribuția mărfurilor social importante în Moldova

Jun 7, 2023 6 min
Alina Bublițchi

Din: 07.06.2023

La bază: HG nr. 774 din 20 iunie 2016 „Cu privire la preţurile de comercializare a produselor social importante”

HG 774/2016 stabilește modul de formare a prețurilor la produsele social importante și lista exhaustivă a acestor produse.

Potrivit noțiunilor utilizate în Hotărîrea nr. 774, pentru stabilirea prețului produselor social importante din import se determină preţul de achiziţie care reprezintă – preţul producătorului/distribuitorului de peste hotare, diminuat cu suma rabatului comercial acordat, indicat în documentele primare, cu luarea în calcul a drepturilor de import achitate (cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, care se va trece în cont), a cheltuielilor de transport (după caz, în funcţie de condiţiile de livrare), recalculat în monedă naţională (lei), conform cursului oficial al leului moldovenesc stabilit de BNM la data efectuării operaţiunii de vămuire.

Totodată, în cazul produselor social importante fabricate pe teritoriul RM, la determinarea prețului de comercializare ale acestora se stabilește prețul de livrare care reprezintă preţul producătorului autohton diminuat cu suma rabatului comercial acordat, indicat în documentele primare (cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, care se va trece în cont).

Deci, la stabilirea bazei de calcul pentru aplicarea adaosului comercial limitat se va ține cont doar de elementele componente specificate în definițiile menționate mai sus, care constituie preț de achiziție/preț de livrare.

Totodată, pct. 15 al SNC „Stocuri”, aprobat prin Ordinul MF nr.118 din 06.08.2013, specifică, că costurile de intrare a stocurilor achiziţionate cuprinde valoarea de cumpărare şi costurile direct atribuibile intrării (de exemplu, costurile de transportare-aprovizionare, asigurare pe durata transportării, încărcare, descărcare, comisioane intermediarilor, impozitele şi taxele nerecuperabile, taxele vamale şi alte costuri suportate pentru aducerea stocurilor în forma şi în locul utilizării după destinaţie cum ar fi: prelucrarea, sortarea, împachetarea). Intrarea stocurilor achiziţionate se contabilizează ca majorare concomitentă a stocurilor şi datoriilor, diminuare a creanţelor, costurilor activităţilor auxiliare etc. Reducerile comerciale, rabaturile şi alte elemente similare sînt deduse la determinarea costului de intrare a stocurilor achiziţionate.

În cazul în care, entitatea nu este înregistrată în calitate de contribuabil al TVA și achiziționează produse social importante din import sau de producție autohtonă, TVA va fi inclusă în costul de intrare a stocurilor, la determinarea prețului de achiziție/prețului de livrare de la care va fi aplicat adaosul comercial limitat.

Exemplu:

Entitatea International Accounting SRL (plătitor TVA) a importat 1 000 kg unt.

Preț din invoice – 10 euro/kg.

Curs BNM la data efectuării operațiunilor de vămuire – 20,00 lei/1 euro.

Taxe vamale, proceduri vamale – 20 000 lei.

Cheltuieli transport – 9 000 lei

Cheltuieli asigurare – 1 000 lei

Cheltuieli descărcare – 3 000 lei

TVA calculat/achitat – 46 000 lei.

Mărfurile importate (untul) au fost supuse porționării, marcării.

Se cere: De urmărit aplicarea adaosului comercial produselor social importante comercializate într-un lanț comercial format din 3 agenți economici și consumatorul final.

  1. Calculăm costul de intrare a mărfurilor (unt)

1 000 kg x 10 euro = 10 000 euro

10 000 euro x 20 lei/1 euro = 200 000 lei

200 000 lei + 20 000 lei + 9 000 lei = 229 lei/kg.

1 000 kg

În baza datelor din exemplu, prețul de achiziție pentru 1 kg de unt, determinat conform reglementărilor Hotărîrii nr. 774/2016 va constitui 229 lei/ kg.

  1. Organigrama lanțului de distribuție a mărfurilor social importante.

Importator International Accounting SRL ⇒ Intermediar 1 ⇒ Intermediar 2 ⇒ Consumator final

  1. Adaosurile comerciale stabilite:
  • Importatorul: 10%
  • Intermediarul 1: 20%
  • Intemediarul 2: 10%

Notă: produsele social importante, atît din import, cît şi autohtone, care au fost supuse procesării în unităţile comerciale, se comercializează cu aplicarea adaosului comercial ce nu depăşeşte 40% cumulativ de la preţul de achiziţie/preţul de livrare. (pct. 4 din HG 774/2016)

  1. Comercializarea mărfurilor social importante în lanțul de distribuire cu aplicarea adaosului comercial limitat.

a) Importator: International Accounting SRL

  • Adaos comercial: 10%
  • Preț achiziție – 229 lei
  • Preț unitar f/TVA la livrare: 229 lei + 10% (229 x 10% = 22,90 lei) = 251,90 lei
  • În factura fiscală întocmită de către entitatea „International Accounting” SRL, în coloana 10.9 va fi indicat prețul de achiziție în mărime de 229 lei și adaosul comercial cumulativ de 10%, ceea ce constituie 22,90 lei.

b) Intermediar 1

  • Adaos comercial: 20%
  • Preț achiziție – 251,90 lei
  • Preț unitar f/TVA la livrare: 251,90 lei + 20% (229 x 20% = 45,8 lei) = 297,70 lei
  • În factura fiscală întocmită de către entitatea „Intermediar 1, în coloana 10.9 va fi indicat prețul de achiziție în mărime de 229 lei și adaosul comercial cumulativ de 30%, ceea ce constituie 68,70 lei.

c) Intermediar 2

  • Adaos comercial: 10%
  • Preț achiziție – 297,70 lei
  • Preț unitar f/TVA la livrare: 297,70 lei + 10% (229 x 10% = 22,90 lei) = 320,6 lei
  • La formarea prețului de comercializare a stocului de produse social importante, Intermediarul 2 va ține cont că adaosul comercial cumulativ pe tot lanțul de distribuție să nu depășească 40%, după cum este specificat în Hotărîrea nr. 774/2016.
  • În cazul în care consumatorul final va solicita factura fiscală de la entitatea Intermediar 2”, în coloana 10.9 va fi indicat prețul de achiziție în mărime de 229 lei și adaosul comercial cumulativ de 40%, ceea ce constituie 91,60 lei.

TVA în procesul tranzacțiilor specificate în exemplu nu se include în baza de calcul pentru aplicarea adaosului comercial limitat, TVA este administrată conform prevederilor legislației fiscale în modul general stabilit.

Neindicarea sau indicarea incorectă de către agentul economic furnizor în factură/factură fiscală a preţului de livrare pentru o unitate, fixat de agentul economic producător al mărfurilor produse pe teritoriul ţării, şi a mărimii adaosului comercial cumulativ sau a preţului de achiziţie pentru o unitate la mărfurile importate şi a mărimii adaosului comercial cumulativ, în cazul livrării mărfurilor social importante, a căror listă este aprobată de Guvern, se sancţionează cu amendă în mărime de 10% din valoarea tranzacţiei cu mărfuri social importante, dar nu mai puţin de 500 de lei pentru fiecare factură/factură fiscală. În cazul în care amenda stabilită este achitată în termen de 3 zile lucrătoare de la data înmînării deciziei asupra cazului de încălcare, agentul economic furnizor beneficiază de o reducere de 50% din suma amenzii stabilite. Amenda stabilită conform prezentului punct se percepe la bugetul de stat prin decizia adoptată de către Serviciul Fiscal de Stat și autoritatea administrativă de inspectare financiară din subordinea Ministerului Finanţelor.

[Se declară neconstituțional textul ,,în mărime de 10% din valoarea tranzacției cu mărfuri social importante, dar nu mai puțin de 500 de lei pentru fiecare factură/factură fiscală” prin HCC10 din 14.04.22, MO151-157/20.05.22 art.68; în vigoare 14.04.22]

(art. 10, pct. 8 din Legea 845/1992)


Author Avatar

Autor:

Alina Bublițchi

alina.bublitchi@accafe.co

Articole similare

Feb 10, 2024

Comentarii despre Legea 77 și Moldova IT Park: facilități și obligații

Află detalii despre Legea 77/2016 și Moldova IT Park: facilități, condiții, verificări și obligații pentru rezidenți în Republica Moldova.

Citește mai mult
Jul 12, 2023

Evidența și utilizarea formularelor cu regim special în Moldova

Află tot despre evidența, eliberarea și păstrarea formularelor tipizate cu regim special în Moldova pentru conformitate legală și eficiență contabilă.

Citește mai mult
Jun 17, 2023

Efectele juridice ale suspendării CIM pentru concediul copilului în Moldova

Află efectele juridice ale suspendării CIM în cazul concediului parțial plătit pentru îngrijirea copilului în Moldova.

Citește mai mult
Jun 8, 2024

Suprafața impozitului imobiliar în Moldova: evaluare, cota și plăți

Află totul despre suprafața impozitului imobiliar în Moldova, evaluare, cota, plăți și scutiri. Ghid complet pentru proprietari și investitori locali.

Citește mai mult