Sinteza amânării impozitului pe venit în Moldova 2023-2025

Jan 17, 2025 9 min
Alina Bublițchi

Din: 17.01.2025

La bază: art. 87 alin. (1) și alin. (11) din CF

(1) Contribuabilul care, conform art. 83, este obligat să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit (fără cererea suplimentară din partea Serviciului Fiscal de Stat) achită impozitul pe venit nu mai tîrziu de termenul stabilit pentru prezentarea declaraţiei (fără a ţine cont de prelungirea termenului).

Comentarii:

Articolul 83 „Prezentarea declarației cu privire la impozitul pe venit” din CF reglementează drepturile și obligațiile contribuabililor, precum și termenele aferente depunerii declarației de impozit pe venit.

Achitarea impozitului pe venit trebuie efectuată cel târziu la termenul stabilit pentru depunerea declarației, indiferent de eventualele prelungiri ale acestuia.

(11) Prin derogare de la prevederile alin. (1) din prezentul articol, întreprinderile clasificate ca întreprinderi micro, mici sau mijlocii, conform criteriilor determinate în ultima zi a perioadei fiscale potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 179/2016 cu privire la întreprinderile mici și mijlocii, pot achita impozitul pe venit calculat, până la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost plătite dividende, inclusiv sub formă de acțiuni sau cote părți, din profitul obținut în perioadele fiscale 2023–2025 inclusiv.

Suma impozitului pe venit spre achitare din impozitul pe venit calculat pentru perioadele fiscale 2023–2025 inclusiv se determină prin aplicarea proratei față de suma impozitului pe venit calculat pentru perioada fiscală din venitul impozabil aferent perioadei fiscale respective. Prorata se aproximează, conform regulilor matematice, până la două semne după virgulă și se determină prin aplicarea următorului raport:

- la numărător se indică valoarea dividendelor distribuite/achitate (înainte de reținerea impozitului pe venit conform art. 901și 91);

- la numitor se indică valoarea totală a profitului net reflectat în situațiile financiare pentru perioada fiscală din care se distribuie/achită dividende.

Opțiunea de aplicare a prezentului alineat se realizează prin prezentarea declarației în termenul stabilit la art. 83. Nu se iau în considerare declarațiile corectate depuse după termenul respectiv dacă unul dintre scopurile corectării vizează modificarea opțiunii de aplicare a prezentului alineat.

Prevederile prezentului alineat nu se aplică întreprinderilor individuale, gospodăriilor țărănești, rezidenților zonelor economice libere, rezidenților Portului Internațional Liber „Giurgiulești”, rezidenților Aeroportului Internațional Liber „Mărculești”, rezidenților parcurilor pentru tehnologia informației, agenților economici care aplică regimul fiscal stabilit în cap. 71 și agenților economici care desfășoară activități financiare și de asigurări prevăzute în secțiunea K a Clasificatorului activităților din economia Moldovei.

Comentarii:

1. Stabilirea categoriei întreprinderii

- întreprinderi micro – întreprinderi care au cel mult 9 salariați, realizează o cifră anuală de afaceri de până la 18 milioane de lei sau dețin active totale de până la 18 milioane de lei;

- întreprinderi mici – întreprinderi care au cel mult 49 de salariați, realizează o cifră anuală de afaceri de până la 50 de milioane de lei sau dețin active totale de până la 50 de milioane de lei;

- întreprinderi mijlocii – întreprinderi care au cel mult 249 de salariați, realizează o cifră anuală de afaceri de până la 100 de milioane de lei sau dețin active totale de până la 100 de milioane de lei.

2. „S - Aplic prevederile art. 87 alin. (11) din CF”

O derogare de la regula generală privind achitarea impozitului pe venit, aplicabilă întreprinderilor micro, mici și mijlocii.

Ce prevede regula generală?

În mod general, impozitul pe venit trebuie achitat conform termenelor stabilite în legislație, de regulă, nu mai tîrziu de termenul stabilit pentru prezentarea declaraţiei.

Începând cu 1 ianuarie 2023 a intrat în vigoare o normă nouă în CF (art. 87 alin. (11) din CF) care reprezintă o amânare temporară a plății în buget a impozitului pe venit din profitul obținut în perioadele fiscale 2023–2025 inclusiv.

Important este că amânarea se acordă până la data la care proprietarii decid să plătească dividende din profitul înregistrat în perioada pentru care a fost aplicată această normă.

3. Determinarea impozitului pe venit aferent dividendelor plătite (2023–2025)

Dacă entitatea va decide să plătească dividende asociaţilor săi, ea va trebui să determine suma impozitului pe venit aferent venitului impozabil al anului corespunzător din perioada 2023–2025, pasibilă vărsării la buget. Acest indicator se determină prin aplicarea proratei asupra sumei impozitului pe venit, calculat pentru perioada fiscală din venitul impozabil aferent perioadei fiscale respective.

Prorata se aproximează, conform regulilor matematice, până la două semne după virgulă şi se determină prin aplicarea următorului raport:

Pr = DIV / PN

unde,

Pr - reprezintă prorata determinată conform art. 87 alin. (11) din CF;

Div – valoarea dividendelor distribuite/achitate (înainte de reţinerea impozitului pe venit conform art. 901 şi 91 din CF);

Pn – profitul net din care se distribuie/achită dividende, reflectat în situaţiile financiare pentru perioada fiscală.

4. Condițiile legiuitorului

Legiuitorul condiționează agentul economic – „nu se vor lua în considerare declaraţiile corectate depuse după termenul respectiv dacă unul dintre scopurile corectării vizează modificarea opţiunii de aplicare a amânării plăţii impozitului pe venit pentru ÎMM.

Norma data mai conține o prevedere specială care determină un șir de contribuabili căreia această norma nu se aplică.

5. Opțiunea de alegere a prevederilor art. 87 alin. (11) din CF, de către asociațiile obștești, fundațiile și instituțiile private care prezintă darea de seamă privind impozitul pe venit (Forma VEN12).

Conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi, forma organizatorico-juridică a activității de antreprenoriat este întreprinderea. Prin urmare, prevederile art. 87 alin. (11) din CF se răsfrâng doar agenților economici care desfășoară activitatea de întreprinzător.

În conformitate cu art. 5 alin. (14) din CF, organizație necomercială reprezintă persoană juridică a cărei activitate nu are drept scop obținerea venitului și care nu folosește vreo parte din proprietate sau din venit în interesele vreunui membru al organizației, ale unui fondator sau ale unei persoane particulare.

Reieșind din cele prenotate, asociația obștească, fundația și instituția privată, fiind organizații necomerciale, nu sunt eligibile pentru aplicarea prevederilor art. 87 alin. (11) din CF.

6. Contabilizarea obligației privind impozitului pe venit amânat în componența datoriilor curente sau în componența datoriilor pe termen lung.

Urmare a existenței certitudinii achitării dividendelor în perioadele ulterioare (conform Deciziei organului de conducere împuternicit al entității), entitatea califică datoriile față de buget privind impozitul pe venit ca curente sau pe termen lung, în dependență de perioadele în care acestea se vor achita (într-o perioadă de până la 12 luni sau peste 12 luni de la data raportării).

7. Profitul este utilizat pentru compensarea pierderilor din anii anteriori.

Dacă organul de conducere împuternicit al entității emite Decizia de a nu achita dividende din profitul perioadei fiscale pentru care a fost aplicată norma de la art. 87 alin. (1¹) al CF și de a utiliza profitul conform prevederilor legale, de exemplu acoperirea pierderilor, etc., atunci ținând cont de prevederile SNC „Politici contabile, modificări ale estimărilor contabile, erori și evenimente ulterioare”, Capital propriu și datorii”, impozitul pe venit nu se contabilizează.

8. Înregistrări contabile privind impozitul pe venit amânat aferent aplicării art. 87 alin. (11) din CF

Datoriile faţă de buget includ angajamentele entităţii faţă de bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale privind impozitele şi taxele generale de stat şi locale, inclusiv datoriile privind sancţiunile aplicate pentru încălcarea prevederilor legislaţiei fiscale, şi se contabilizează ca majorare a activelor, costurilor/cheltuielilor în funcţie de tipul impozitului (taxei), sau ca diminuare a datoriilor faţă de angajaţi sau alt personal şi majorare a datoriilor curente. (pct. 60 din SNC Capital propriu și datorii)

Conform Planului general de conturi contabile aprobat prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 119/2013 (în continuare - PGCC), contul 534 „Datorii faţă de buget” este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi modificarea datoriilor cu bugetul.

Soldul contului 534 „Datorii faţă de buget” reprezintă suma datoriilor faţă de buget determinată în conformitate cu standardele de contabilitate.

Contul 428 „Alte datorii pe termen lung” este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi modificarea altor datorii pe termen lung.

Soldul contului 428 „Alte datorii pe termen lung” reprezintă suma altor datorii pe termen lung determinată în conformitate cu standardele de contabilitate.

Conform PGCC, contul 731 „Cheltuieli privind impozitul pe venit” este destinat generalizării informaţiei privind cheltuielile aferente impozitului pe venitul impozabil şi/sau impozitului pe venitul din activitatea operaţională a entităţi.

În debitul contului 731 „Cheltuieli privind impozitul pe venit” se înregistrează recunoaşterea cheltuielilor privind impozitul pe venit la finele perioadei de gestiune în corespondenţă cu creditul contului 534 „Datorii faţă de buget” sau creditul contului 428 „Alte datorii pe termen lung”.

În același timp la data raportării entitatea determină cota curentă a activelor imobilizate şi a datoriilor pe termen lung, care se reflectă în bilanţ/bilanțul prescurtat, respectiv în componența activelor circulante și/sau datoriilor curente. (pct. 28 din SNC Prezentarea situațiilor financiare)

9. Decontarea datoriilor

Decontarea datoriilor se efectuează:

- la renunţarea creditorului la drepturile sale;

- la privarea creditorului de drepturile sale, inclusiv la expirarea termenului de prescripţie a datoriilor;

- în alte cazuri prevăzute de legislaţie.

Decontarea datoriilor se contabilizează ca diminuare a datoriilor şi majorare a veniturilor curente. (pct. 39 al SNC „Capital propriu și datorii”)

10. Aplicabilitatea art. 87 alin. (11) din CF – în funcție de rezultatul fiscal al perioadei de gestiune curente pînă la impozitare.

Potrivit art. 87 alin. (11) din CF, întreprinderile clasificate ca întreprinderi micro, mici sau mijlocii, conform criteriilor determinate în ultima zi a perioadei fiscale potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii nr. 179/2016, în cazul nedistribuirii dividendelor din profitul aferent perioadelor 2023-2025, au dreptul de amânare achitării impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător până la momentul repartizării profitului pentru plata dividendelor, inclusiv sub formă de acțiuni sau cote părți din profitul obţinut în perioadele fiscale 2023–2025 inclusiv.

Prevederile art. 87 alin. (11) din CF sunt aplicabile exclusiv în cazul existenței profitului până la impozitare.

Tabel

Determinarea aplicabilității art. 87 alin. (11) din CF în funcție de rezultatul fiscal al perioadei de gestiune curente pînă la impozitare

N/o

Rezultatul financiar

(lei)

Rezultatul fiscal

(lei)

„S - Aplic prevederile art. 87 alin. (11) din CF”

Impozitul pe venit amînat calculat (lei)

Repartizare dividende din profitul aferent perioadelor 2023-2025 (lei)

Suma impozitului pe venit calculat, pasibil reflectării în fişa personală a contribuabilului (lei)

1

2

3

4

5

6

7

1

9 000

10 000

S

1 200

9 000

1 200

2

-9 000

10 000

S

1 200

-

-

3

9 000

-10 000

-

-

9 000

-


Author Avatar

Autor:

Alina Bublițchi

alina.bublitchi@accafe.co

Articole similare

Feb 10, 2024

Comentarii despre Legea 77 și Moldova IT Park: facilități și obligații

Află detalii despre Legea 77/2016 și Moldova IT Park: facilități, condiții, verificări și obligații pentru rezidenți în Republica Moldova.

Citește mai mult
Jan 2, 2025

Impozitul pe avere în Moldova: Ghid complet pentru 2025

Află detalii despre impozitul pe avere în Moldova, perioadele de plată și sancțiunile pentru întârziere. Informare fiscală 2025.

Citește mai mult
May 1, 2024

Transmiterea activelor la lichidarea întreprinderii individuale în Moldova

Află detalii despre transmiterea activelor în lichidarea întreprinderii individuale în Moldova și implicațiile fiscale.

Citește mai mult
May 19, 2023

Principiul taxării inverse TVA în Moldova: Ghid complet 2023

Află detalii despre principiul taxării inverse în Moldova, aplicarea TVA în situații de insolvabilitate și impactul asupra livrărilor de proprietate.

Citește mai mult