Achitarea contribuțiilor și primelor pentru întreprinderile individuale în Moldova 2024

May 1, 2024 10 min
Alina Bublițchi

Din: 01.05.2024

Baza legislativă

Comentarii

Parcurile pot fi create la solicitarea unor persoane juridice sau fizice, înregistrate în Republica Moldova în calitate de subiecți ai activității de întreprinzător, care nu au fost/nu sînt în proces de insolvabilitate sau lichidare şi/sau restructurare ca urmare a insolvabilităţii, ori a căror activitate de întreprinzător nu a fost/nu este suspendată, sau care nu au fost/nu sînt obiectul unei proceduri legale pentru a fi declarați în una dintre aceste situaţii. (art. 5 din Legea 77/2016)

Întreprinzător individual – persoană fizică cu capacitate de exerciţiu deplină, care practică activitate de întreprinzător în nume şi pe risc propriu, fără a constitui o persoană juridică, şi este înregistrată în modul stabilit de lege. (art. 2 din Legea 220/2007)

Rezident al parcului – persoană juridică sau fizică, înregistrată în Republica Moldova în calitate de subiect al activităţii de întreprinzător, care este inclusă în Registrul de evidență a rezidenţilor parcului şi care practică, drept activitate principală, una sau mai multe din activitățile prevăzute la art. 8 din Legea 77/2016, în baza unui contract încheiat cu Administraţia parcului; (art. 2 din Legea 77/2016)

Activitate principală – activitate care generează 70% sau mai mult din venitul din vînzări al rezidentului parcului. (art. 2 din Legea 77/2016)

Activitățile principale desfăşurate în parc (art. 8 din legea 77/2016)

a) activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat spre client) (62.01);

b) activităţi de editare a jocurilor de calculator (58.21);

c) activităţi de editare a altor produse software (58.29);

d) etc.,

Subiecţi ai impunerii cu impozitul unic sînt orice persoane juridice şi fizice înregistrate în Republica Moldova în calitate de subiecţi ai activităţii de întreprinzător şi care întrunesc cumulativ condiţiile specificate în legislaţia cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei. (art. 368 alin. (1) din CF)

Obiect al impunerii cu impozit unic îl reprezintă venitul din vînzări, înregistrat lunar în evidenţa contabilă. Mărimea venitului respectiv se determină în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate sau, după caz, ale IFRS, în condiţiile legislaţiei în vigoare. (art. 369 alin. (1) din CF)

În venituri din vînzări se reflectă suma veniturilor din vînzări obţinute în cadrul activităţii operaţionale, care cuprind:

- venituri din vînzarea produselor şi mărfurilor;

- venituri din prestarea serviciilor şi executarea lucrărilor din contracte de construcție;

- venituri din contracte de leasing operaţional şi financiar (arendă/locaţiune), de microfinanţare;

- alte venituri (de exemplu, din dividende, participaţii, dobînzi, care pentru entitate reprezintă activitatea operaţională). (pct. 134 din SNC „Prezentarea situaţiilor financiare”)

Cota impozitului unic constituie 7% din obiectul impunerii, dar nu mai puţin decît suma minimă care, se va determina lunar pentru fiecare angajat şi va constitui 30% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul la care se referă perioada fiscală. (art. 370 alin. (1) (2) din CF)

Impozitul unic include următoarele impozite şi taxe:

- impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător;

- impozitul pe venit din salariu;

- CAS;

- PAM;

- taxele locale;

- impozitul pe bunurile imobiliare;

- taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule înmatriculate în Republica Moldova,

datorate de rezidenţii parcurilor în conformitate cu legislaţia aplicabilă. Celelalte impozite şi taxe vor fi achitate de rezidenţii parcurilor în modul general stabilit. (art. 15 alin. (1 n) lit. a) din Legea 77/2016)

Tratare socială

În sensul aplicării impozitului unic perceput de la rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației în conformitate cu art. 15, alin. (1) lit. a) din Legea 77/2016, impozitul pe venit din salariu, CAS, precum și PAM se referă la plățile salariale efectuate angajaților sau în folosul acestora de către rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației în baza legislației muncii și actelor normative ce conțin norme ale dreptului muncii. (art. 15 alin. (11) din Legea 77/2016)

Salariații rezidenților parcului beneficiază de toate tipurile de prestații de asigurări sociale de stat din bugetul asigurărilor sociale de stat, conform legislaţiei în vigoare. Venitul lunar asigurat al acestor salariaţi va constitui 68% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul respectiv. (art. 16 din Legea 77/2016)

Asigurat - persoană fizică aptă pentru muncă, cu domiciliul sau reşedinţa în Republica Moldova, pentru care plătitorii contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat plătesc contribuţii de asigurări sociale în vederea beneficierii de dreptul pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea riscurilor sociale prevăzute de lege. (art. 1 din Legea 489/1999)

În componenţa impozitului unic sînt incluse următoarele impozite, taxe şi contribuţii:

- …

- contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajatori;

- primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajaţi;

- … (art. 372 alin. (1) din CF)

Calculul şi plata contribuției de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației și angajații acestora în raport cu veniturile salariale obținute în baza legislaţiei muncii și actelor normative ce conțin norme ale dreptului muncii se efectuează din contul sumelor repartizate la bugetul asigurărilor sociale de stat din încasările impozitului unic achitat de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației conform Legii 77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informației. (art. 20 alin. (4) din Legea 489/1999)

Tratare medicală

Asiguratul este persoana fizică obligată prin lege să își asigure riscul propriu de a se îmbolnăvi sau Guvernul, pentru categoriile de persoane prevăzute la alin. (4) al art. 4 din Legea 1585/1998. (art. 4 alin. (2) din Legea 1585/1998)

Categoriile de plătitori ai primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală la salariu şi alte recompense se stabilesc în anexa nr. 1. (art. 4 alin. (1) din Legea 1593/2002)

Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea 1593/2002) angajatorii rezidenți ai parcurilor pentru tehnologia informației și angajații acestora nu vor achita primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală pentru veniturile salariale obţinute în baza legislaţiei muncii și actelor normative ce conțin norme ale dreptului muncii. Asigurarea medicală a acestor angajați se va realiza din contul sumelor repartizate la fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală din încasările impozitului unic achitat de rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației conform Legii nr. 77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informației.

Pentru alte venituri ale angajaților și/sau ale persoanelor fizice, altele decît cele angajate prin contract individual de muncă, obținute de la rezidenții parcurilor pentru tehnologia informației, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală se vor calcula în modul general stabilit. (art. 4 alin. 11 din Legea 1593/2002)

Categoriile de plătitori ai primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, care se asigură în mod individual, se stabilesc în anexa nr. 2 la Legea 1593/2002. (art. 4 alin. (2) din Legea 1593/2002)

Calitatea de asigurat şi de plătitor al primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru persoanele neangajate, care nu sînt indicate la alin. (4) al art. 4 din Legea 1585/1998, o au ele înseşi. (art. 4 alin. (5) din Legea 1585/1998)

Deci, rezident al parcului IT poate fi și o întreprindere individuală cu sau fără angajați.

Dacă fondatorul unei întreprinderi individuale este concomitent și conducător al unității respective, acesta nu are calitatea de salariat.

Ultimul are raport de angajator doar în raport cu salariații pe care îi angajează.

Dat fiind caracterul sinalagmatic* al CIM, care presupune existența a două părți (angajatorul și salariatul) – asemenea contracte pot fi încheiate doar între conducătorul unității și salariații acesteia.

*Sinalagmatic: Care impune obligații reciproce între părțile interesate chiar de la data încheierii.

Conducătorul care este și fondator al întreprinderii individuale nu poate activa în baza CIM.

În rezumat: fondatorul întreprinderii individuale nu poate evolua în calitate de salariat al acesteia și acesta nu poate beneficia de salariu. Totodată la determinarea obligației privind impozitul unic, fondatorul întreprinderii individuale nu se va include în calculul sumei minime a impozitului unic, determinate conform art. 370 alin. (2) din CF.

Tratare socială

Pe motiv că fondatorul întreprinderii individuale rezidentă a parcului pentru tehnologia informației nu are calitatea de salariat, acesta urmează să achite CAS în sumă fixă, stabilite anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. (Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024, nr. 419/2023.

Același argument descris mai sus este confirmat și prin prisma art. 372 alin. (1) lit. c) din CF unde calitatea de angajat și angajator în cazul raportului de întreprindere individuală lipsește.

Conform pct. 1.4 din anexa nr. 1 la Legea 489/1999, rezidenţii parcurilor IT sunt stabiliţi ca o categorie aparte de plătitori ai contribuţiilor de ASSO. Tarifele contribuţiilor de ASSO şi baza de calcul al acestora pentru această categorie de plătitori se stabilesc în conformitate cu prevederile Legii nr. 77/2016.

Fondatorii întreprinderilor individuale sunt menţionaţi de asemenea în calitate de categorie separată în pct. 1.6 din anexa nr. 1 la Legea nr. 489/1999, pentru care este stabilită obligaţia de achitare a contribuţiei de ASSO în sumă fixă, fără a se specifica vreo excepţie pentru fondatorii întreprinderilor individuale înregistrate în calitate de rezidenţi ai parcurilor IT.

Conchidem: întreprinzătorii individuali urmează să achite lunar, câte 1/12 din taxă fixă anuală în conformitate cu Legea nr. 489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale.

Pentru anul 2024 conform Legii 419/2023 contribuțiile de asigurări sociale constituie 17 522 lei (sau 1460.17 lei lunar), care urmează a fi achitaţi la BASS până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune.

Tratare medicală

Printre categoriile de plătitori ai PAOAM obligați să se asigure individual se regăsesc și fondatorii de întreprinderi individuale (Anexa 2, pct. 1 lit. b) la Legea 1593/2002).

În impozitul unic perceput de la rezidenții parcurilor IT în mărime de 7% din venitul din vânzări, se includ și … PAOAM datorate de angajați, iar celelalte impozite și taxe se achită de rezidenții parcurilor în modul general stabilit (art. 15 alin. (1), lit. a) din Legea nr. 77/2016).

Dar, potrivit Legii nr. 1593/2002 cu privire la mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și Legii nr. 420/2023 fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2024, fondatorii de întreprinderi individuale/întreprinzătorii individuali sunt obligați să se asigure individual, achitând integral o primă de asigurare în sumă fixă.

Valoarea primei de asigurare în sumă fixă pentru anul 2024 este de 12 636 lei. Termenul limită de achitare a primei în sumă fixă în mod individual este 31 martie.

În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, prima poate fi achitată de către întreprinzătorii individuali la preț redus de 2 028 lei.

De menționat:

- din venitul (profitul) întreprinderii indivdiuale rezident al pracului IT, nu se va calcula impozit pe venit din activitatea de întreprinzător.

- fondatorul întreprinderii individuale rezident al pracului IT, nu se va lua în calcul la determinare sumei minime a impozitului unic ce urmează a fi achitat.


Author Avatar

Autor:

Alina Bublițchi

alina.bublitchi@accafe.co

Articole similare

Aug 28, 2023

Impozitarea veniturilor persoanelor fizice nerezidente în Moldova

Află cum se impozitează veniturile persoanelor fizice nerezidente din Moldova, în funcție de statut și tratatele internaționale aplicabile.

Citește mai mult
Sep 18, 2023

Reținerea impozitului pe venit pentru achiziția imobilului de la nerezidenți în Moldova

Află cum se reține impozitul pe venit la sursa de plată pentru achiziția unui imobil de la nerezidenți în Moldova.

Citește mai mult
Sep 18, 2023

Reținerea impozitului pe venit la sursa în cazul achiziției de bunuri imobile de la nerezidenți

Află cum se reține impozitul pe venit la sursa de plată pentru bunurile imobile achiziționate de la nerezidenți în Moldova.

Citește mai mult
Sep 30, 2023

Reguli fiscale pentru donațiile în Moldova către nerezidenți și cetățeni străini

Află cum se taxează donațiile în Moldova pentru nerezidenți cetățeni moldoveni și străini conform noilor reguli fiscale din 2023.

Citește mai mult