Ghid complet despre munca zilierilor în Moldova 2023

May 16, 2023 7 min
Alina Bublițchi

Din: 16.05.2023

La baza: Legea 22 din 23.08.2018 privind exercitarea unor activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri

  1. Zilierii exercită activități necalificate cu caracater ocazional, beneficiarilor din agricultură, fără discriminare pe criterii de rasă, culoare, naţionalitate, origine etnică sau socială, limbă, religie sau convingeri, sex, vîrstă, dezabilitate, infectare cu HIV/SIDA, opinie, apartenenţă politică, sindicală sau orice alt criteriu similar. (art. 1 din Legea 22/2018)
  2. Pentru ținerea evidenței zilierilor se întocmește un Registru de evidență a zilierilor prezentat în Anexa Nr. 1 la Legea 22/2018, eliberat contra cost de către inspecția teritorială de muncă. (art. 2 din Legea 22/2018)
  3. Domeniul în care pot fi exercitate activități necalificate cu caracter ocazional sînt activitățile specificate la diviziunea 01 din CAEM doar din agricultură. (art. 3 din Legea 22/2018)
  4. Raportul dintre zilier şi beneficiar se stabileşte în condițiile prevăzute la 1, prin acordul de voință al părților, fără încheierea în formă scrisă a unui CIM. Durata zilnică a activității zilierilor, nu poate depăși 5 – 8 ore, săptămînal 25, 35, 40 ore, în funcție de vîrsta zilierului. Niciun zilier nu poate exercita activităţi pentru acelaşi beneficiar pe o perioadă mai mare de 120 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic. Străinii şi apatrizii pot exercita activităţi necalificate cu caracter ocazional după obţinerea permisului de şedere. Persoanele înregistrate cu statut de șomer pot exercita activități necalificate cu caracter ocazional în condițiile prevăzute de prezenta lege, fără a fi scoase din evidență din acest motiv. (art. 4 din Legea 22/2018)
  5. Destinatarii informației cu caracter personal din Registrul de evidență sînt beneficiarii, zilierii și Inspectoratul de Stat al Muncii (raportarea lunară pînă la data de 15 a lunii imediat următoare lunii de gestiune). Termenul maximal de stocare a informației în registrul electronic constituie 5 ani. La expirarea acestui termen, informația din registrul electronic se nimicește. (art. 5 din Legea 22/2018)
  6. Din veniturile obținute din activitatea necalificată cu caracter ocazional exercitată de zilier nu se rețin PAM în formă de contribuție procentuală. (art. 8 din Legea 22/2018)
  7. Pentru activitatea exercitată, zilierul primește o remunerație care nu poate fi mai mică decât cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real calculat pentru o zi de muncă cu durata de 8 ore. Prin urmare, remuneraţia achitată de către beneficiarul de lucrări zilierului pentru o zi de muncă nu poate fi mai mică decât 189,36 de lei (23,67 lei × 8 ore).
  8. Din remunerația achitată zilierului se vor reține impozitul pe venit, conform cotei de impozit stabilite în CF pentru persoanele fizice, și CAS, conform tarifului stabilit în Legea nr. 489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale. Dovada remunerației zilierului se face prin semnătura zilierului în Registrul de evidenţă a zilierilor. (art. 9 din Legea 22/2018)
  9. Începând cu 15.07.2022, în urma completării 15 din CF cu noua lit. a/1), impozitarea veniturilor obţinute de către persoanele care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri) se efectuează prin aplicarea cotei în mărime de 12 %, fără aplicarea scutirilor prevăzute în capitolul 4 din titlul II al CF.
  10. Pentru persoanele fizice care exercită activităţi în calitate de zilieri în temeiul Legii nr. 22/2018, cu excepţia pensionarilor, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute în 1.1–1.8 la Anexa 1 din Legea 489/1999 (persoane angajate prin CIM, persoanele aflate în raporturi de serviciu în baza actului administrativ ori prin alte tipuri de contracte civile în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii la alte entităţi economice), beneficiarii sunt obligaţi să calculeze CAS în mărime de 6 % din remunerarea zilnică acordată zilierului. De exemplu, în cazul în care o persoană are încheiat CIM (loc de muncă de bază sau prin cumul) şi angajatorul acesteia achită CAS conform tarifului stabilit și în cazul în care această persoană concomitent va desfăşura activitate ocazională de zilier, beneficiarul de lucrări nu va calcula şi nu va plăti pentru ea CAS.
  11. Termenul de plată a CAS pentru zilieri este lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune.
  12. Tipurile prestaţiilor de asigurări sociale de care pot beneficia zilierii: pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces. Dreptul la indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, indemnizaţiile adresate familiilor cu copii şi alte tipuri de prestaţii, pentru zilieri nu se asigură.
  13. Plăţile efectuate în folosul zilierilor se vor reflecta în Declarația IPC 21 (la codul sursei SAL). Perioadele de activitate declarate de către beneficiarul de lucrări ocazionale prestate de zilier prin intermediul Declarației IPC 21 vor fi incluse în stagiul de cotizare la stabilirea pensiei pentru limită de vârstă. În cazul în care zilierul activează mai multe zile consecutiv, beneficiarul va declara aceste zile cu un singur rând. În cazul în care, pe parcursul unei luni, persoana a activat mai multe zile, neconsecutiv, beneficiarul va declara rânduri separate pentru fiecare perioadă.
  14. Declararea CAS calculate pentru zilieri prin intermediul Declarației IPC 21

Extras din Declarația IPC 21

Tabel Nr. 2

1.7

Beneficiarii – pentru persoanele fizice care exercită activităţi în calitate de zilieri, specificaţi la pct. 1.9 din anexa nr. 1 la Legea nr. 489/1999, conform tarifului
de 6 %

x

x

x

x

  • „Rând. 1.7 - se completează de către beneficiarii de lucrări – întreprinderi sau organizații cu statut de persoană juridică ori fizică, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, pentru care zilierii exercită activități necalificate cu caracter ocazional în conformitate cu Legea nr. 22/2018 privind exercitarea unor activități necalificate cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, care la calcularea contribuțiilor de asigurări sociale aplică tariful în mărime de 6%. În col. 9 se declară baza de calcul a contribuției de asigurări sociale calculată lunar, care constituie suma totală a remunerației muncii calculate pentru fiecare persoană fizică care exercită activități în calitate de zilieri. În col. 11 se declară suma contribuției de asigurări sociale determinată ca produsul dintre indicatorul din col. 9 şi tariful de 6%, sumă datorată în mod obligatoriu de plătitorul contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat pentru perioada indicată în rubrica „Perioada fiscală”. (Anexa nr. 2 la Ordinul MF nr. 94 din 30 iulie 2020)
  • Conform Clasificatorului categoriilor persoanelor asigurate, perioada de activitate, precum şi suma remuneraţiei acordate zilierului se declară cu categoria (Anexa nr. 3 la Ordinul MF nr. 94 din 30 iulie 2020)

14912

PERSOANA CARE EXERCITĂ ACTIVITĂŢI ÎN CALITATE DE ZILIERI ÎN TEMEIUL LEGII
NR. 22/2018 PRIVIND EXECRCITAREA UNEI ACTIVITĂŢI NECALIFICATE CU CARACTER OCAZIŢIONAL DESFĂŞURATE DE ZILIERI

%

  1. Declararea prin intermediul formei IRM 19: Informaţia IRM 19 se prezintă pentru persoanele angajate la data angajării sau modificării/încetării raporturilor de muncă. Zilierii, potrivit prevederilor 1 alin. (1) din Legea nr.  22/2018 prin derogare de la prevederile CM al RM nr. 154/2003, aceştia exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional, adică nu au statut de persoană angajată. Deci, Informaţia IRM 19 pentru zilieri nu se prezintă.
  2. Cheltuielile aferente transportului organizat zilierilor: se permite deducerea cheltuielilor suportate pentru transportul organizat al angajaţilor/zilierilor în limita maximă a plafonului mediu de 65 de lei (fără TVA) per angajat/zilier pentru fiecare zi efectiv lucrată. Acest plafon valoric se calculează ca raportul dintre cheltuielile lunare suportate de către angajator/beneficiarul de lucrări pentru transportul organizat al angajaţilor/zilierilor şi numărul de angajaţi/zilieri transportaţi în decurs de o lună înmulţit cu numărul de zile în care a avut loc transportarea efectivă a angajaţilor/zilierilor. În cazul zilierilor, la depășirea plafonului stabilit, responsabil de determinarea și alocarea depășirii plafonului, precum și de reținerea impozitului pe venit va fi beneficiarul de lucrări. (pct. 34 din HG 693/2018, art. 24 alin. (24) din CF). Deducerea cheltuielilor suportate în conformitate cu prevederile 34 se permite în baza documentelor enumerate conform pct. 37 din HG 693/2018.
  3. Cheltuielile aferente hranei organizate zilierilor: limita maximă permisă spre deducere a cheltuielilor pentru hrana organizată a angajaților/zilierilor nu va depăşi 45 de lei (fără TVA) per angajat pentru fiecare zi efectiv lucrată. (pct. 40 din HG 693/2018, art. 24 alin. (19/1-24) din CF). Deducerea cheltuielilor suportate în conformitate cu prevederile 40 se permite în baza documentelor enumerate conform pct. 41 din HG 693/2018.
  4. De consultat drepturile și obligațiile atît a beneficiarilor cît și a zilierilor conform 10, 11 din Legea 22/2018.

Author Avatar

Autor:

Alina Bublițchi

alina.bublitchi@accafe.co

Articole similare

Jun 11, 2025

Reguli esențiale despre munca în schimburi în Republica Moldova

Află regulile principale despre munca în schimburi în Moldova, inclusiv programul, pauzele și drepturile angajaților în regim de schimburi.

Citește mai mult
Sep 20, 2024

Donații către SRL în Moldova: Implicații juridice și fiscale 2024

Află implicațiile juridice și fiscale ale donațiilor de mijloace bănești către SRL în Moldova în 2024.

Citește mai mult
Feb 10, 2024

Comentarii despre Legea 77 și Moldova IT Park: facilități și obligații

Află detalii despre Legea 77/2016 și Moldova IT Park: facilități, condiții, verificări și obligații pentru rezidenți în Republica Moldova.

Citește mai mult
May 1, 2024

Impozitul unic pentru întreprinderile individuale în parcurile tehnologice Moldova

Află tot ce trebuie să știi despre impozitul unic pentru întreprinderile individuale rezidente în parcurile pentru tehnologia informației din Moldova.

Citește mai mult