Din: 01.07.2025
Repatrierea mijloacelor băneşti – încasarea de la nerezidenţi, în termenul stabilit, a mijloacelor băneşti aferente exportului de mărfuri, prestării de servicii/lucrări nerezidenţilor, precum şi altor operaţiuni şi tranzacţii externe în conturi deschise la băncile licenţiate în Republica Moldova, volumul mijloacelor fiind indicat în declaraţia vamală, iar costul serviciilor prestate sau al lucrărilor executate în documentele confirmative (contract, acte privind lucrările executate sau serviciile prestate, factură/invoice); (art. 2 din Legea 1466/1998)
Art. 5 din Legea 1466/1998 | Explicații | Exemple |
(1) Constatarea încălcărilor şi aplicarea sancţiunilor pecuniare se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat în baza rezultatelor verificării datelor privind nerespectarea de către agenţii economici a termenelor de încasare (repatriere) a mijloacelor băneşti şi a celor materiale. Amenzile se percep în lei moldoveneşti pe cale extrajudiciară şi se transferă la bugetul de stat. | Constatarea și aplicarea amenzilor Explicație: Serviciul Fiscal de Stat constată nerespectarea termenelor de repatriere și aplică amenzi extrajudiciar, adică fără instanță. Amenzile se încasează în lei moldovenești și se virează la buget. | Exemplu: Un agent economic nu a încasat valuta din export în termenul prevăzut (365 zile). |
(2) În cazul în care în contul curent, în lei moldoveneşti, al agentului economic mijloacele necesare lipsesc sau sînt insuficiente, agentul economic este obligat să vîndă, în modul stabilit, valuta străină din conturile sale valutare, iar mijloacele obţinute să le transfere în contul curent pentru achitarea amenzii. | Lipsa de mijloace în contul în lei Explicație: Dacă firma nu are bani în contul în lei ca să plătească amenda, trebuie să vândă valută din contul valutar și să transfere suma în contul în lei. | Exemplu: Agentul are 0 lei în cont, dar are 5 000 euro în cont valutar. |
(3) Nerespectarea termenelor de repatriere a mijloacelor băneşti, a celor materiale şi serviciilor se sancţionează cu amendă, aplicată agenţilor economici, în proporţie de 0,05 la sută din suma (valoarea) mijloacelor nerepatriate pentru fiecare zi calendaristică de întîrziere. | Calculul amenzii zilnice Explicație: Pentru fiecare zi de întârziere a repatrierii, se aplică o amendă de 0,05% din valoarea nerepatriată. | Exemplu: |
(4) Cuantumul amenzii nu poate depăşi 18 la sută din suma (valoarea) mijloacelor băneşti şi a celor materiale nerepatriate în termenele stabilite. | Plafon maxim al amenzii Explicație: Oricât ar dura întârzierea, amenda nu poate depăși 18% din suma nerepatriată. | Exemplu: Sumă nerepatriată: 200 000 lei |
(5) Achitarea amenzii nu scuteşte agenţii economici de obligaţia de repatriere a mijloacelor băneşti şi a celor materiale.
| Amenzile nu scutesc de repatriere Explicație: Chiar dacă agentul economic plătește amenda, tot este obligat să repatrieze banii sau bunurile. | Exemplu: |
(6) În cazul în care agenţii economici nu execută în termen de 2 luni hotărîrile privind achitarea amenzii pentru nerespectarea termenelor de repatriere a mijloacelor băneşti, a celor materiale şi a serviciilor, băncile comerciale suspendă plăţile, în baza contractelor de import, iar Serviciul Vamal - operaţiunile de export ale agenţilor economici, în baza informaţiei organelor Serviciului Fiscal de Stat, pînă la executarea de către aceştia a sancţiunilor aplicate. | Măsuri coercitive (forțate) dacă nu achită amenda în 2 luni Explicație: Dacă nu achită amenda în termen de 2 luni, se impun sancțiuni suplimentare: | Exemplu: Firma nu plătește amenda de 10 000 lei în 60 zile |
(7) Nu sînt supuse sancţiunilor pecuniare sumele nerepatriate de la export-import provenite din tranzacţiile economice externe: | Excepții de la amendă – nu se aplică sancțiuni în următoarele cazuri: |
|
a) dacă acestea constituie plăţi prevăzute în acordurile interguvernamentale sau în contractele încheiate de autorităţile administraţiei publice centrale; | Plăți din acorduri interguvernamentale.
| Exemplu: Export de medicamente în cadrul unui acord RM – Ucraina semnat de Ministerul Sănătății. |
b) dacă, în decurs de 3 luni de la data expirării termenului de repatriere, partenerului extern i-au fost înaintate pretenţii şi/sau dacă, în termen de 6 luni de la data expirării termenului de repatriere, faţă de acesta a fost începută procedura judiciară sau de arbitraj – pe toată perioada examinării litigiilor în instanţele judecătoreşti/de arbitraj şi executării hotărîrilor emise; | Dacă partenerul e dat în judecată în 6 luni de la termenul de repatriere. | Exemplu: Firma moldovenească dă în judecată partenerul german în termen de 5 luni de la data scadentă. |
c) dacă există reclamaţii privind cantitatea şi calitatea mărfurilor, prezentate de partenerii economici externi, în baza documentelor respective eliberate de autorităţile competente; | Reclamații oficiale privind cantitatea/calitatea mărfii. | Exemplu: Clientul din Polonia prezintă proces – verbal privind calitatea scăzută a vinului exportat. |
d) la livrarea pieselor de schimb şi componentelor pentru mărfurile exportate şi aflate în perioada de garanţie; | Piese de schimb în perioada de garanție. | Exemplu: Se expediază gratuit o piesă pentru o combină exportată în perioada de garanție. |
e) la exporturile temporare;
| Exporturi temporare.
| Exemplu: Restaurant din RM trimite utilaj la un târg în UE, cu obligația de returnare în 6 luni. |
f) la returnarea de către nerezident a mijloacelor băneşti şi a mărfurilor neachitate, dar nu mai tîrziu de o lună de la data expirării termenului de repatriere; | Returnarea bunurilor sau banilor de către nerezident în maxim 1 lună după termen. | Exemplu: Plata s-a întârziat 2 zile peste termen, dar s-a făcut rapid după. |
g) în cazurile de forţă majoră confirmate de autorităţi competente;
| Forță majoră dovedită. | Exemplu: Cutremur sau război în țara clientului, confirmat de autoritățile de acolo. |
h) în cazurile pierderilor suportate de agenţii economici în urma accidentelor rutiere confirmate documentar; | Accident rutier documentat. | Exemplu: Transportul cu marfa s-a răsturnat; pierdere dovedită prin poliție/asigurare. |
i) în cazul pierderilor suportate de agenţii economici în urma reducerilor de preţ al mărfurilor, confirmate prin documentele respective; | Pierderi din reducerea prețurilor, dovedite. | Exemplu: Mărfuri vândute mai ieftin la licitație în UE, cu documente fiscale justificative. |
j) în cazul imposibilităţii repatrierii mijloacelor băneşti ca urmare a aplicării în ţările partenerilor economici externi a unor interdicţii nejustificate, confirmate prin hotărîre de Guvern; | Țara clientului impune interdicții abuzive. | Exemplu: Banca din țara clientului blochează plata fără motiv – confirmare de la Guvern. |
k) în cazul stingerii obligaţiilor contractuale pînă la expirarea termenelor de repatriere prin orice mijloace prevăzute de legislaţia civilă în vigoare, cu excepţia remiterii de datorie; | Stingerea obligației prin alt mod prevăzut de lege, fără remitere de datorie. | Exemplu: Plata se face prin compensație între părți sau dationare în plată (livrare bunuri). |
l) dacă sumele nerepatriate reprezintă datorii ale unui nerezident cu o valoare cumulativă de până la 100 000 de lei din tranzacțiile economice externe efectuate de un rezident. [Art. 5 al. (7), lit. l) introdusă prin LP144 din 19.06.24, MO328/20.06.25 art. 374; în vigoare 20.09.25
| Datorii sub 100 000 lei neachitate de nerezident Ce prevede modificarea: Conform Legii nr. 144/2025, a fost completat art. 5 alin. (7) din Legea nr. 466/1998 privind repatrierea mijloacelor bănești. Noua regulă este următoarea: Dacă sumele nerepatriate (adică sume care nu au fost încă încasate în Republica Moldova din tranzacții economice externe) reprezintă datorii ale unui nerezident și valoarea totală a acestor sume nu depășește 100 000 lei, atunci nu se aplică sancțiuni pentru faptul că aceste sume n-au fost încă repatriate. Când intră în vigoare noua prevedere: Legea a fost publicată în Monitorul Oficial în iunie 2025. Va intra în vigoare la 3 luni de la publicare, adică din 20 septembrie 2025. De reținut: - Este o măsură de toleranță administrativă, pentru a evita amenzile pentru sume mici. - Este important să se țină o evidență clară pe fiecare partener extern, pentru a nu depăși plafonul. - Nu înseamnă că sumele nerepatriate sub 100 000 lei nu trebuie recuperate, ci doar că nu se sancționează automat întârzierea. | Exemplu: O firmă din Moldova vinde marfă în Ucraina, Germania și România: - Ucraina: nerezidentul nu a plătit încă 60 000 lei - Germania: neachitat 30 000 lei - România: neachitat 90 000 lei Dacă se iau separat, fiecare partener are o datorie sub 100 000 lei → nu se aplică sancțiuni. Dacă un singur nerezident are o datorie de 120 000 lei → deja s-ar aplica sancțiuni pentru suma nerepatriată (dacă nu există motive legale justificate pentru întârziere).
|
(8) Persoana trasă la răspundere pentru nerespectarea termenelor de repatriere a mijloacelor băneşti şi materiale beneficiază de o reducere cu 50 la sută a sancţiunilor pecuniare aplicate dacă respectă strict următoarele condiţii: | Reducerea cu 50% a amenzii dacă se plătește rapid | |
a) în termen de 3 zile lucrătoare de la data înmînării deciziei asupra cazului de nerespectare a termenelor de repatriere a mijloacelor băneşti şi materiale, stinge 50 la sută din sumele amenzilor calculate; b) prezintă organului abilitat al Serviciului Fiscal de Stat documentele ce confirmă stingerea sumelor prevăzute la lit. a). În baza documentelor prezentate conform lit. b), Serviciul Fiscal de Stat, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, va adopta o decizie privind reducerea amenzilor în cauză cu 50 la sută. | Explicație: Dacă firma plătește 50% din amenda totală în 3 zile lucrătoare de la decizia SFS și prezintă dovada plății, poate beneficia de reducerea cu 50% a amenzii. | Exemplu: Amendă calculată: 6 000 lei Plata în 3 zile: 3 000 lei Prezentare dovadă: Confirmare bancară transmisă la SFS Rezultat: Se emite decizie de reducere → agentul plătește doar 3 000 lei |