Din: 15.02.2024
Obiective:
- Stabilirea balanței conturilor inainte de inventariere.
- Stabilirea balanței conturilor dupa inventariere.
- Determinarea rezultatului exercițiului si distribuirea profitului sau finanțarea pierderii.
- Redactarea bilanțului contabil.
1. Verificarea datelor juridice ale entității
Se contrapun datele din dosarul agentului economic cu actele juridice. Puteți depista modificări în:
- Componența fondatorilor;
- Valoarea capitalului social;
- Adresa juridică;
- etc.
Lista actelor juridice
Într-un dosar aparte secția contabilă își formează copii la toate actele juridice.
- Extras (cu modificările ulterioare);
- Decizie (cu modificările ulterioare);
- Copie buletin administrator (cu modificările ulterioare);
- Certificat bancar (cu modificările ulterioare);
- Fișa codurilor statistice (cu modificările ulterioare);
- Certificat TVA (cu modificările ulterioare);
- Notificare comerț (cu modificările ulterioare), inclusiv pentru dispozitivele publicitare;
- Cartela MCC (cu modificările ulterioare);
- Certificatul cu privire la subdiviziuni (cu modificările ulterioare);
- Licența (cu modificările ulterioare);
- Extras din registrul bunurilor imobiliare.
- Certifcat IT Park.
2. Inventarierea elementelor de patrimoniu
Legea contabilității și raportării financiare 287/2017 stabilește că entitatea este obligată să efectueze inventarierea generală a activelor, capitalului propriu și datoriilor în modul stabilit de Regulamentul privind inventarierea aprobat prin Ordinul MF nr. 60 din 29.05.2012.
În rezumat inventarierea elementelor de patrimoniu include:
- Acte verificare cu furnizorii;
- Acte verificare cu clienții;
- Acte verificare cu BPN;
- Verificarea componenței fondatorilor și mărimea capitalului social;
- Inventarierea activelor imobilizate și circulante;
Secția contabilă sigur nu se deplasează la fața locului pentru inventarierea activelor imobilizate și circulante, dar lista bunurilor sînt transmise către administrația entității pentru confirmarea soldurilor, sub semnătură.
Din practică:
La solicitarea verbală de către secția contabilă de petrecere a inventarierii activelor imobilizate și circulante, importanță nu se dă. La solicitarea aplicării semnăturii de confirmare a prezenței activelor imobilizate și circulante conform datelor din evidența contabilă, de obicei apar întrebări.
Erorile depistate la întocmirea situaţiilor financiare se corectează în conformitate cu SNC “Politici contabile, modificări ale estimărilor contabile, erori şi evenimente ulterioare”. (pct. 17 din SNC „Prezentarea situațiilor financiare”)
3. Verificarea nomenclaturii stocurilor
1C: Verificarea nomenclaturii stocuri.
Depistăm introducerea eronată a stocurilor ceea ce ține de: (Справочник)
- Grupă;
- Tip;
- Denumire;
- Șrift;
- Unitate de măsură;
- Cote TVA;
- Cont contabil.
4. Verificarea subdiviziunilor
1C: Contrapunerea datelor din certificatul cu privire la subdiviziuni și softul 1C. (Справочник)
Toate subdiviziunile în mod obligatoriu se întroduc în programul contabil universal ca exemplu, 1C.
5. Verificarea MCC (ECC)
1C: Contrapunerea datelor din cartela (cartelele) MCC și softul 1C. (Справочник)
Evidența MCC de asemenea se ține în programul contabil universal ca exemplu 1C.
6. Verificarea imobilizărilor după noul clasificator
1C: Verificare imobilizărilor după noul clasificator. (Справочник)
HG Nr. 941 din 22-12-2020 cu privire la aprobarea Catalogului mijloacelor fixe.
Verificați indicatorii introduși în programul contabil universal ca exemplu 1C:
- Срок использования (лет);
- Количество лет по которым износ был начислен в НУ до перехода;
- Проверьте еще раз номенклатурный код.
7. Ieșirea materialelor
Ieşirea stocurilor are loc în urma consumului în cadrul entităţii, vînzării, transmiterii terţilor, transferului în componenţa activelor imobilizate etc.
Verificare:
- Vînzarea materialelor (identificarea contului de cheltuieli, denumirea analitică);
- Casarea materialelor, cont casare (identificarea contului de cheltuieli, consum, imobilizări, denumirea analitică);
- Cartela contului 211 (Qn, Sumă). Explicați-vă dacă există, cantitate și valoare a circulației materialelor cu valori negative (în roș).
8. Evidența OMVSD
Transmiterea în exploatare a OMVSD, valoarea unitară a cărora nu depăşeşte 1/6 din plafonul stabilit de legislaţie, se contabilizează ca majorare a costurilor/cheltuielilor curente, activelor imobilizate etc. şi diminuare a stocurilor. OMVSD, a căror valoare unitară depăşeşte 1/6 din plafonul stabilit de legislaţie se decontează la costuri/cheltuieli curente, active imobilizate etc. prin calcularea uzurii.
Verificare:
- Transmiterea în exploatare a OMVSD, (identificarea contului și destinația de utilizare OMVSD;
- Cartela contului 213 (Qn, Sumă). Explicați-vă dacă există, cantitate și valoare a circulației OMVSD cu valori negative (în roș).
9. Circulația mărfurilor
Verificare:
- Cartela contului 217.1, 217.21 (Qn, sumă). Explicați-vă dacă există, cantitate și valoare a circulației mărfurilor cu valori negative (în roș).
10. Creanțele personalului și datoriile privind alte operațiuni
Creanţele personalului cuprind:
- avansurile acordate în contul salariului;
- sumele acordate titularilor de avans;
- creanţele privind recuperarea prejudiciului material;
- alte creanţe ale personalului.
Datoriile privind alte operaţiuni:
- ajutoarele materiale;
- recuperarea cheltuielilor privind deplasările în interes de serviciu;
- procurările de bunuri şi servicii efectuate de către angajaţi pentru entitate;
- utilizarea bunurilor personale în scopuri de serviciu etc.
Verificare:
- Cartela contului 226 „Creanţe ale personalului”, 532 „Datorii faţă de personal privind alte operaţii”. Corectați circulația sumelor în cazul în care același salariat înregistrează sold analitic atît în contul de creanțe, cît și de datorii.
Țineți cont de contul 532 „Datorii faţă de personal privind alte operaţii”, ultimul nu poate fi contabilizat pe persoanele neangajate. În cazul în care persoana neangajață prezintă documente primare cu achitare numerar, apelați către conturile 412.2/ 512.2 „Împrumuturi pe termen lung/ scurt” și 241„Casa”, ulterior eliberați mijloacele bănești conform destinației din casieria entității.
11. Împrumuturile acordate și incasate
La acest capitol de asemenea se întîlnesc cazuri cînd aceeași persoană înregistrează solduri atît în conturile de investiții financiare pe termen lung/ scurt 141, 142, 251, 252 cît și în conturile de împrumuturi pe termen lung/ scurt 412, 512.
Important: Componenţa părţilor afiliate este stabilită în SNC „Părţi afiliate şi contracte de societate civilă”.
Verificare:
- Prezența contractelor de împrumut. Obligativitatea raportării către SFS.
- Analiza 19 lit. d) din CF „Facilităţi acordate de angajator”.
12. Inventarierea blanchetelor de strictă evidență
Verificarea circulației BSE: Completați agenda BSE. Agenda include descifrarea per serie, numar al pachetului de BSE primit atît pentru BSE procurate fizic cît și cele primite în diapazon. La finele lunii, în rînd cu fiecare BSE utilizate se face notare:
- 221: în cazul utilizării BSE la livrare;
- 521 Non livrare: în cazul returului de mărfuri;
- Deteriorat;
- 211: în cazul utilizării foii de parcurs;
- 521: în cazul actelor de achiziție;
- etc.
Sînt niște metode practicate în timp, care depistează circulația BSE în mărime deplină și omiterea erorilor legate de evidența livărilor în special.
13. Circulația mijloacelor bănești prin MCC
Nu uitați despre obligativitatea emiterii raportului periodic scurt (anual) din memoria fiscală a MCC/IF. Înscrierea de totalizare urmează de transcris în Registrul MCC/IF pentru anul de gestiune imediat următor.
Introducerea datelor din Registrul MCC, în programul contabil universal ca exemplu 1C, are loc prin intermediul tabelelor MCC, (tehnici individuale (excel)) pentru contrapunerea și verificarea rulajelor, soldurilor, legate de incasările în numerar.
14. Circulația mijloacelor bănești prin casieria entității
Verificare:
- Analiza contului 241 „Casa” per zi. Depistarea soldurilor negative.
15. Circulația mijloacelor bănești în conturile curente în monedă națională și străină
Confirmarea documentară de instituția financiară a soldului de mijloace bănești în conturile curente în monedă națională și străină în ultima zi a anului de gestiune.
Anexă la Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire de către bănci a Raportului privind volumul operaţiunilor de casă. (HG 256 din 17.11.2011 cu privire la aprobarea Instrucţiunii cu privire la modul de întocmire de către bănci a Raportului privind volumul operaţiunilor de casă)
Destinația incasărilor sau eliberărilor de numerar trebuie să coincidă cu elementul patrimonial contabilizat în evidența contabilă. În cazul depistărilor de divergențe în conținutul operațiunilor din extrasele bancare incasări/ eliberări, oformați imediat „Notă contabilă”
De exemplu: În extrasul bancar destinația incăsrilor de mijloace bănești notează: Incasări din vînzări și prestarea serviciilor. De facto suma a fost depusă ca împrumut.
16. Circulația transferurilor de numerar în expediţie
Din teorie:
Contul 245 „Transferuri de numerar în expediție” este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi mişcarea numerarului depus în casieriile băncilor, oficiilor poştale sau transmis încasatorilor pentru înregistrarea ulterioară în conturi curente sau în alte conturi ale entităţii sau pentru transferarea către beneficiari.
Din practică:
Contul 245 „Transferuri de numerar în expediție”, este utilizat la depunerea de mijloace bănești din casierie în conturile curente și invers. Respectiv sold pe acest cont nu poate exista.
De asemenea acest cont este utilizat în cazul procurării și vînzării valutei străine. După operațiunile legate de estimarea valutei străine, contul 245 „Transferuri de numerar în expediție” înregistrează sold 0, în orice caz.
17. Reestimarea valutei
În cazul în care pe parcursul perioadei de gestiune entitatea înregistrează operațiuni în valută străină apar următoarele reguli:
a) La contabilizarea operațiunilor în valuta străină în sistemul informațional 1C sau altul, la descrierea contragentului de bifat boxa „Nerezident”.
b) Planul de conturi contabile aprobat prin Ordinul Nr. 119 din 06.08.2013 ne oferă următarele conturi contabile care participă la contabilizarea diferențelor de curs valutar:
- 612.7 „Venituri aferente diferenţelor favorabile dintre cursul oficial al BNM şi cursul de cumpărare-vînzare a valutei străine”
- 714.7 „Cheltuieli aferente diferenţelor nefavorabile dintre cursul oficial al BNM şi cursul de cumpărare-vînzare a valutei străine”
- 622.6 „Venituri din diferențe de curs valutar”
- 722.4 „Cheltuieli din diferenţe de curs valutar”
c) La contabilizarea operațiunilor în valuta străină legate de tranzacțiile între rezident și nerezident, apar diferențe de curs valutar cu implicarea conturilor 622.6 „Venituri din diferențe de curs valutar”, 722.4 „Cheltuieli din diferenţe de curs valutar”.
La procurarea/ vînzarea valutei în raport cu cursul oficial al BNM şi cursul de cumpărare-vînzare a valutei străine ale bancilor comerciale apar diferențe de curs valutar cu implicarea conturilor 612.7 „Venituri aferente diferenţelor favorabile dintre cursul oficial al BNM şi cursul de cumpărare-vînzare a valutei străine”, 714.7 „Cheltuieli aferente diferenţelor nefavorabile dintre cursul oficial al BNM şi cursul de cumpărare-vînzare a valutei străine”
d) În cazul estimării valutei la data tranzacției/ raportării de ținut cont de elementele monetare și elementele nemonetare.
În momentul contabilizării operațiunilor în valută străină legate de achitarea cu furnizorul străin, de verificat implicarea conturilor 224.32 „Avansuri acordate pentru stocuri în valută”, 521.2 „Datorii comerciale în străinătate”, ceea ce ține de calculul corect al diferențelor de curs valutar. Este vorba de achitările în avans către furnizorii străini.
De exemplu în cazul în care achitarea și importul (bunuri, servicii) au loc în aceeași perioadă (lună), utilizarea contului 224.32 „Avansuri acordate pentru stocuri în valută”, nu este obligatorie.
În cazul în care achitarea și importul (bunuri, servicii) au loc în perioade diferite, atunci implicarea contului 224.32 „Avansuri acordate pentru stocuri în valută”, este obligatorie pentru a respecta pct. 12 din SNC „Diferențe de curs valutar și de sumă”, care descrie că elementele nemonetare nu se supun recalculării la data raportării şi se înregistrează în situaţiile financiare conform cursului oficial al leului moldovenesc la data recunoaşterii iniţiale a acestora.
Aceeași situație este prezentă și în cazul exportului (bunuri, servicii) cu implicarea conturilor 221.2 „Creanţe comerciale din străinătate”, 523.2 „Avansuri primite din străinătate”.
e) În toate operațiunile legate de circulația valutei străine, extrase bancare, achiziții, export, operațiuni manuale, de bifat boxa „Reestimarea valutei”.
f) La finele lunii în mod obligatoriu de reestimat valuta rămasă în cont conform cursului stabilit de BNM.
Verificare:
- Jurnal – Order al conturilor de venituri și cheltuieli.
18. De analizat natura și tipul veniturilor și cheltuielilor.
La bază: Balanța de verificare, Jurnal - Order per element de venit și cheltuieli, Tabele: ajutor – calcul (servesc ca un instrument de verificare a datelor primare și contrapunerea lor ulerioară cu datele din programul contabil universal), (accafe.co, boxa: circuit documentar).
19. Reperfectarea tuturor operațiunilor economice în ultima zi anului de gestiune (групповая обработка справочников и документов)
Pentru anul de gestiune care urmează a fi raportat, toate operațiunile contabilizate în soft, urmează să treacă o reperfectare pentru depistarea erorilor ce ține de:
- Calculul amortizării;
- Calculul valorii contabile a activelor;
- Calculul și achitarea retribuțiilor;
- Calculul impozitelor și taxelor;
- Înregistrarea veniturilor și cheltuielilor (în special formarea costului);
- Calculul adaosului comercial;
- Calculul incasărilor din vînzarea bunurilor în numerar;
- Obiectele marcate spre lichidare totală din soft;
- etc.
Cu o deosebită considerație: Bublițchi Alina