Din: 08.07.2023
„Actul de achiziție a serviciilor de locațiune și a cheltuielilor aferente”, în conformitate cu Ordinul comun al Ministerului Finanțelor și Biroului Național de Statistică Nr. 88/106 din 06.10.2008, reprezintă un formular tipizat de document primar cu regim special.
Actul se întocmeşte în cazul achiziţiilor de locaţiune şi refacturare a serviciilor aferente de la persoanele fizice, neînregistrate în calitate de întreprinzători, în două exemplare de către locatar/ arendaș cu anexarea în mod obligatoriu a facturilor în original sau copie (Instrucțiunea nu specifică forma în care se anexează documentele corespunzătoare original sau copie) eliberate conform contractului de prestare a serviciilor publice de gospodărire comunală. (Ordinul MF Nr. 88/2008)
Așa dar, în cazul operaţiunilor economice ce ţin de primirea serviciilor de locaţiune, precum şi la refacturarea cheltuielilor aferente acestor servicii obţinute de la persoanele fizice (cetăţeni), neînregistrate în calitate de subiecţi ai activităţii de antreprenoriat, se întocmeşte documentul primar cu regim special „Actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente”.
Potrivit Instrucţiunii privind completarea documentului menţionat, în rândul „Documente anexate” se indică alte documente anexate aferente operaţiunii economice efectuate.
Bază pentru îndeplinirea actului serveşte contractul încheiat între părţi. Astfel, prin contractul de locaţiune, o parte (locator) se obligă să dea celeilalte părţi (locatar) un bun determinat individual în folosinţă temporară sau în folosinţă şi posesiune temporară, iar aceasta se obligă să plătească chirie (art. 1251 din CC). Art. 1262 din CC stabilește că plata chiriei poate fi efectuată integral la expirarea termenului locațiunii. Dacă plata chiriei este stabilită pentru anumite perioade, ea trebuie efectuată la expirarea lor.
Prin urmare, odată cu stabilirea acestor perioade, ce constată prestarea serviciului, apare şi obligaţiunea de întocmire a actului, care va permite reflectarea cheltuielilor aferente în evidenţa contabilă a entităţii.
Totodată, conform prevederilor art. 11 alin. (1), (3) din Legea contabilității și raportării financiare Nr. 287/2017 documentele primare se întocmesc în timpul efectuării (producerii) faptelor economice, iar dacă acest lucru este imposibil – nemijlocit după efectuarea (producerea) faptelor respective, ţinând cont de concordanţă între venituri şi cheltuieli, care conduc la constatarea concomitentă a veniturilor şi cheltuielilor şi constituie rezultatul nemijlocit al unora şi aceloraşi fapte economice.
Suplimentar de menționat despre:
- Obligativitatea reținerii impozitului pe venit la sursa de plată conform art. 90/1 alin. (3) din CF în mărime de 12%.
- Reținerea finală a impozitului stabilit conform articolului menționat.
- Neimpozitarea serviciilor comunale refacturate conform art. 90/1 alin. (3) din CF (nu se consideră venituri ale persoanei fizice)
- Nepermiterea deducerii TVA la refacturarea serviciilor comunale, conform art. 102 alin. (10) din CF, pe motiv că nu dispune de factura fiscală propriu zisă, dar de actul de achiziție a serviciilor de locațiune și a cheltuielilor aferente.